Både polsk og norsk presse har vært i harnisk over Gorgoroths opptreden i Krakow nylig. De involverte selv er overrasket over oppstusset.

— Hele Krakow-konserten ble gjort med tanke på å lage en DVD. Det var ikke i regi av polsk tv, det var aldri meningen den skulle vises på tv, og vi oppfattet ikke noe bråk mens vi var der, sier Torgrim Øyre, som var med på å arrangere innspillingen.

Ifølge ham var dette en vanlig dag på jobben i det polske produksjonsselskapet Metal Mind Productions. De har gjort gode penger på å leie tv-studio og gjøre rimelige videoinnspillinger for vesteuropeiske band. Øyre har vært involvert i flere videoproduksjoner i Polen. Riktignok ingen som involverer avkappete sauehoder og dyreblod, slik Gorgoroths gjorde.

— Jo da, det var en visuelt sterk pakke, men ikke noe som ikke har blitt gjort før. Mayhems konsert på Quartfestivalen for et par år siden, med dyreblod og grisehoder, ble det vist innslag av på norsk tv. Jeg ble veldig overrasket over oppstyret denne gangen, sier Øyre.

Føler seg forfulgt

Det ble ikke Gorgoroths tyske plateselskap, Nuclear Blast.

— Polen er et veldig katolsk land, og de er ikke like fordomsfrie mot denne typen musikk som vi er i resten av Europa, sier salgsrepresentanten som kun vil oppgi fornavnet sitt, Holger. Han er likevel oppgitt og føler black metal-miljøet forfølges av vestlig presse.

— Vi blir alltid fremstilt som den store styggedommen. Men på black metal- konserter og festivaler er det aldri bråk. På hip-hop-konserter, derimot, er det alltid slåssing. Og ungdom i byene lærer av hip-hopvideoene, vold, skytevåpen og et motbydelig kvinnesyn. Ingen går rundt og bærer på blodige kors og spidder folk på staker. Jeg mener, man må se sarkasmen i black metal. Men pressen er bare interessert i å sverte oss, sukker Holger.

BTs musikkanmelder og redaktør i Faro journalen, Asbjørn Slettemark, er programleder for metalprogrammet Pyro på NRK PeTre. Han har nær kjennskap til metalmiljøet, og er enig i at det går stort sett fredelig for seg der i gården.

— Jeg har vært på Infernofestivalen tre ganger, og jeg har aldri opplevd fredeligere arrangementer. Til sammenlikning kan du knapt holde en hip-hop-konsert i Oslo uten at det bryter ut slåsskamper. Det er mer aggresjon der, sier Slettemark. Han er derimot ikke sikker på at alle i black metal-miljøet er enig i det Holger sier om sarkasme.

Stas med trøbbel

— Det er mange fans i black metal-miljøet som gir uttrykk for skuffelse over at sjangeren har blitt stueren. En del synes Krakow-episoden er litt stas, sier Slettemark.

Det er ofte svært vanskelig å bringe fakta på bordet når man har med denne sjangeren å gjøre. Selv med så enkle ting som salgstall.

— Black metal er en slags konkurranse i løgn om salgstall. Det eneste du kan være sikker på, er at nær sagt hvert eneste tall du hører er overdrevet, hevder han. Overdrivelsene er en del av mystikken som driver miljøene, mener Slettemark.

— Black Metal er på mange måter den ultimate outlaw-musikken. Det er en sjanger som står på siden av resten av samfunnet. Det tror jeg veldig mange tiltrekkes av, fortsetter han. Slikt sett ser Slettemark en parallell til hip-hop-miljøet. Der er kriminell og voldelig adferd i visse kretser forbundet med status. Slettemark ser ikke bort fra at det samme er tilfelle i black metal-kretser.

— Jeg tror nok de fleste ville ta avstand fra det, i alle fall utad. Men mange synes nok det gir status når en musiker har en voldsdom over seg. Enten det gjelder hip-hop eller black metal, sier Slettemark

— På den annen side tror jeg flere folk innenfor black metal-miljøet i Norge er der av genuin musikkinteresse. Jeg tror du finner større platesamlinger blant publikum på Infernofestivalen enn når Klovner i Kamp spiller ute, hevder Slettemark.