Et lite kutt på kinnet var den eneste skaden Skeie pådrog seg da han braste i bakken med sitt Cessna sjøfly. Til tross for ulykken sluttet han ikke i jobben som pilot. I går ettermiddag mistet 42-åringen livet

Blendet av solen

Ulykken på Hardangervidda skjedde den 25. august i år 2000. Den erfarne piloten tok av fra Haukeliseter for å plukke opp noen villreinjegere. Målet var Nedre Bjørnavatn — et sted han hadde landet utallige ganger tidligere.

Olav Skeie gikk inn i en krapp venstresving for å posisjonere seg for landing. Plutselig ble han blendet av solen, og oppdaget for sent at han lå for lavt.

Venstre vinge og flottør traff noen busker, og maskinen styrtet rett i en steinrøys.

Utrolig nok var Skeie var like hel. Han kunne krype ut av vraket uten alvorlige skader. Bare 30 minutter senere ble han plukket opp av en kollega fra Fonnafly.

— Er nå en liten flystyrt noe å gjøre så stort nummer av? Det står veldig bra til med meg, takk, sa han på telefon til BT samme kveld.

Flere vitner

En av årsakene til at Skeie overlevde krasjlandingen, var trolig at sjøflyets flottører tok mye av støyten.

Jegerne som skulle plukkes opp på Hardangervidda, ble vitner til styrten og slo alarm. Hovedredningssentralen på Sola sendte av gårde et Sea King redningshelikopter, i tillegg til et ambulansehelikopter fra Bergen. Begge kunne returnere da det viste seg at Skeie var i god behold.

Havarikommisjonen undersøkte vraket, og fant ikke feil eller mangler ved flyet. Nærmere to år etter ulykken kom kommisjonen med sin rapport.

«Det synes klart at ulykken skyldtes feilbedømming og manglende situasjonsbevissthet fra fartøysjefens side», het det der.

At værforholdene var gode, og det at Skeie hadde landet på vannet mange ganger før, kan ha ført til manglende årvåkenhet, mente kommisjonen.

AVISA HORDALAND
RUNE NIELSEN