Kort tid etter at hun hoppet ut fra flyet fikk Hanne Auganes problemer med fallskjermen.

— Jeg skjønte fort at dette gikk galt. Tankene fløy, og jeg begynte å skrike, sier Auganes til adressa.no

Like før hun traff bakken besvimte 21-åringen. Deretter husker hun lite fra den dramatiske fallskjermulykken, som skjedde under en utflukt med NTNUI Fallskjermklubb på Fagerhaug i slutten av august.

— Jeg våknet et øyeblikk etter landingen, og var såpass klar at jeg visste hvor jeg var. Men så besvimte jeg igjen, sier Auganes.

Brakk kjeven og knuste tenner

Trondheimsstudenten, som kommer fra Ålvik i Hordaland, hadde 16 hopp bak seg lørdagen da alt gikk galt. Kort tid etter å ha hoppet ut fra 5000 fot oppdaget hun at fallskjermen ikke ville løse seg ut.

— Ved 1500 fot går grensen for å løse ut reserveskjermen. Jeg var allerede ned i 900 fot, men klarte heldigvis å konsentrere meg om hovedskjermen, og fikk den ut. Deretter fikk jeg tvinn på linene, og da jeg skulle ta ut styrelinene for å orientere meg før landing, fikk jeg i tillegg tvinn på dem, og spant rundt og rundt før jeg landet i bakken, forklarer Auganes.

Englevakt

Fallet endte med én ukes opphold på St. Olavs Hospital. Der ble det konstatert at 21-åringen hadde pådratt seg indre blødninger, kjeven var brukket fire steder, flere tenner og et bein i den ene handa ble knust, i tillegg til at hun fikk bruddskader i ribbeina.

— Det at kroppen min var avslappet i fallet kan ha vært avgjørende for at det ikke gikk verre. Alle legene som behandlet meg sier jeg hadde englevakt, sier 21-åringen.

Måtte avbestille sydentur

Dagen før ulykken hadde Auganes og studievenninnen Christine Østvik Sæ (21) bestilt seg pakketur til Kreta.

— Da jeg fikk beskjeden om at Hanne lå på sykehuset, ringte jeg til Ving for å forklare situasjonen. Siden jeg manglet opplysninger om reisen, fikk jeg beskjed om jeg måtte møte opp personlig på kontoret for å få ordnet opp, sier Østvik Sæ.

Imidlertid var beskjeden at de 3400 kronene hver av kvinnene hadde lagt ut, ikke ville bli tilbakebetalt.

— I ettertid fikk jeg vite gjennom forsikringsselskapet mitt at Ving var forpliktet til å betale tilbake halve beløpet, i henhold til pakkereiseloven, sier Østvik Sæ.

Følte seg lurt

Studentene følte seg lurt av Ving, og bestemte seg for å gå videre med saken. Men svaret fra kundebehandlerne på trondheimskontoret var at de ikke fant noen løsning på problemet.

Salgsdirektør Christian Grønli i Ving Norge understreker at reiseselskapet er forpliktet til å informere kundene om pakkereiseloven.

— Normalt skal vi informere om kundenes rettigheter ved en avbestilling, sier Grønli.

Han kjente ikke til situasjonen til Auganes og Østvik Sæ før adressa.no kontaktet ham. Etter å ha undersøkt saken er han enig i at den fremstår som spesiell.

— For å gjøre kort prosess i saken vil vi betale tilbake de 50 prosentene de mener de har krav på, sier han.

Hoppet igjen!

— Vi er glade for at vi får tilbake pengene, men synes likevel det er betenkelig at det måtte gå to måneder før Ving snudde i saken, sier Auganes og Østvik Sæ.

For Auganes som var sykmeldt en måned etter ulykken, har konflikten med reiseselskapet vært en ekstra belastning. Hun erkjenner at det har vært en krevende tid.

— Kommer du til å hoppe i fallskjerm igjen da?

— Det har jeg allerede gjort! Jeg hoppet forrige helg, og det gikk bra, sier Auganes.

FALT RETT I BAKKEN: Det kunne gått mye verre for NTNU-student Hanne Auganes (21)da fallskjermen hennes ikke ville løse seg ut i Oppdal 24. august. Her er hun sammen venninnen Christine Østvik Sæ (21)(t.v.).
Steinar Fugelsøy
Privat