På grunn av været sløyfet kapteinen på hurtigbåten «Nordic Queen» anløpene på de ytterste Austevolls-øyene.

— Det er ikke første gangen dette skjer med akkurat denne hurtigbåten, sier Janfrid Strømme, en av de tre passasjerene.

Hun skulle hjem til Møkster etter en tur til Bergen. Hun kom seg til Storebø, og overnattet hos kjente. De to andre passasjerene måtte ta inn på gjestgiveriet i Bekkjarvik.

  • Vi måtte ordne opp i dette selv, sier Janfrid Strømme.

Hun har forståelse for at HSD av og til må innstille anløpene til de ytterste øyene på grunn av kraftig vind og stor sjø.

Uegnet?

— Onsdagens annullering av anløpene er likevel uforståelig. Det virker som om «Nordic Queen» ikke er egnet for dette farvannet. Andre HSD-hurtigbåter gjennomfører ruteplanen i dårligere vær enn det var onsdag kveld, sier Strømme.

HSD eier ikke «Nordic Queen». Hurtigbåten blir leid inn ved behov.

— Båten er sertifisert for dette farvannet. Sånn sett er det ingen forskjell på den og andre HSD-hurtigbåter, sier Geir Aga, konserndirektør i HSD Sjø.

Han ble kontaktet onsdag i kveld av passasjerene som ble «akterutseilt» på Hufthamar.

Betalte overnatting

— Vi betalte overnatting for to av dem i Bekkjarvik, selv om vi egentlig ikke var forpliktet til det, sier Aga.

Når været stanser passasjertrafikken, gjelder force majeure-prinsippet. Da har selskapene ikke erstatningsansvar.

Janfrid Strømme mener hun og de to andre passasjerene allerede i Bergen burde ha blitt varslet om at anløpet til de ytterste Austevoll-øyene ville bli sløyfet.

— Ideelt tilstreber vi en slik praksis, men ofte endrer værforholdene seg raskt. I dette tilfellet stoler jeg på at kapteinen på «Nordic Queen» har tatt en fornuftig beslutning. Vi har også passasjerenes komfort å ta hensyn til, sier Geir Aga.

HSD er i ferd med å legge om ruteplanen. Det betyr at «Nordic Queen» etter hvert vil forsvinne fra ruten mellom Austevoll-øyene.