– I formiddag hadde vi inne en bil på vekten vår. En fireakslet lastebil som kunne ha en maksimalvekt på 31 tonn. Den veide 43 tonn, sier overingeniør Tom Børslid i Statens vegvesen i Fyllingsdalen til Bergens Tidende.

Lastebilfirmaet Brødrene Flatebø kan vente seg et gebyrkrav på 50-60.000 kroner for overlasten. I tillegg blir forholdet meldt til politiet.

Tunnelmasse

Om dette hjelper, er ikke godt å si. Børslid sier at Statens vegvesen har hatt kontakt med eieren av firmaet, uten at det har ført til noen bedring av forholdene.

Det dreier seg om utkjøring av tunnelmasse fra tunnelen som nå sprenges fra Sandeid, altså krysset Fyllingsdalsveien-Bjørgeveien.

– Lastebilene er ofte så overlesset at stein har falt av i rundkjøringen, sier Tom Børslid.

Liker det ikke...

Prosjektleder for Ringveg vest, Ottar Midtkandal, sier til bt.no at han ikke kan gjøre stort med dette. Midtkandal representerer byggherren, som er Statens vegvesen. Ringveg vest bygges av Mesta, som så har hyret inn Brødrene Flatebø som underentreprenør.

Men Midtkandal liker ikke det som skjer.

– Lastebilen som kom på vekten vår i formiddag var så tung at den ikke fikk lov å kjøre tilbake med hele lasset. Mye stein måtte lesses av, sier Midtkandal.

Brødrene Flatebø er hjemmehørende i Etne. Det var ikke svar der på firmaets telefonnummer i formiddag.

STATENS VEGVESEN