— Jeg ble steik forbanna da jeg leste brevet. Jeg kunne jo blitt drept, sier Jan Fjelde opprørt.

I slutten av juli i år padlet han sammen med en venninne utenfor Helleneset i Bergen. De lå omtrent 100 meter fra land og slappet av da de ble oppmerksomme på en sterk lyd, og så en katamaran nærme seg i stor fart. Om lag 60 meter fra padlerne røk styringen på katamaranen. Bauen løftet seg og hadde retning rett mot dem.

— Jeg prøvde å hive meg rundt, ellers ville jeg få båten over meg. Jeg hadde akkurat fått snudd meg da vi ble truffet. Hadde jeg lagt et par meter til en av sidene, hadde jeg blitt truffet enten i kroppen eller hodet, sier Fjelde.

Henlagt på bevisets stilling

Da BT snakket med han like etter påkjørselen i sommer, hadde han ikke bestemt seg for om han ønsket å anmelde båtføreren. Men etter å ha tenkt seg om, gjorde han det. Torsdag kom det brev fra politiet om at saken er henlagt etter bevisets stilling.

— Da jeg så konvolutten fra politiet, tenkte jeg at «nå skal jeg kalles inn og saken kan gå videre». Så leser jeg brevet, og midt i det står det at saken er henlagt, sier Fjelde.

— På sjøen er det frihet under ansvar. Denne båtføreren holdt ikke forsvarlig avstand verken til oss eller til de badende. Oppførselen hans er den groveste jeg har sett på sjøen noen gang, og jeg er en svært sjøvant person, sier Fjelde.

Han referer til sjøveisreglene der det heter at «man alltid skal ha sikker fart og skal kunne stoppe i løpet av en distanse som passer til de rådende omstendighetene», og sier han reagerer på at mannen ikke blir straffet for å ikke legge inn marginer overhodet.

— Nå har jeg tre uker på å bestemme meg for om jeg vil anke politiets avgjørelse. Jeg håper noen kommer til å ta tak i saken. Eller kanskje er det jeg som er gal som tør å padle på byfjorden, spør han.

- Ingen lett sak

— Dette var ingen lett sak, sier politiadvokat Ivar Abrahamsen i Hordaland politidistrikt til BT.

Han sier at vitner har vært avhørt, og saken har også vært på høring til sjøfartsinspektøren før endelig beslutning ble fattet.

— Saken ble henlagt fordi det er uklart hva som var årsaken til det som skjedde. Det kan være en teknisk svikt som gjorde at styringen røk.

— Det heter at man alltid skal ha sikker fart?

— I dette området er det ingen fartsbegrensning, sier Abrahamsen.

KNUT STRAND