Politiet bekrefter søndag morgen at ingen er savnet eller skadet etter kantringen.

— En person var savnet en stund, men det viste seg at han lå og sov i en seilbåt, sier operasjonsleder Ragnar Lyssand ved Hordaland politidistrikt.

Redningsmannskaper søkte i sjøen under og rundt fergen i natt, uten å gjøre funn. Ordfører Kristin Handeland fikk høre om kantringen straks alarmen gikk.

— Jeg lyver om jeg sier jeg ikke ble livredd. Jeg priser meg lykkelig over at alle er reddet. Dette kunne fort blitt en stygg historie, sier hun dagen derpå.

Artikkelen fortsetter under videovinduet.

Maks åtte personer

Fedje Mekaniske Industrier konstruerte flåten, som skal ha vært i drift i rundt fem år.

— Alle tegninger har vært sendt inn til Sjøfartsdirektoratet og til en skipskonsulent. Vi har fått verifisert at våre beregninger for stabilitet og sjødyktighet stemmer, sier Svein Tangen. Han var daglig leder i selskapet da flåten ble bygget, og sier at så små fartøyer ikke trenger noen formell godkjenning.

— Vi satte en grense på maks åtte voksne. Da vi ga fra oss flåten, hadde den et skilt med disse vekttallene samt redningsinstrukser, forklarer Tangen. Ingen har kunnet svare på om flåten fortsatt har et slikt skilt i dag.

Fedje Mekaniske Industrier har levert flere hundre flåter til seismikkfirmaer.

— Aldri har vi hatt noe problem med at de har kantret, sier Tangen.

- Ble het i toppen

Kabelflåten eies av tre menn: Jan Moldøen, Arild Karlsen og Terje Storemark. Mennene kjøpte den av et konkursbo for halvannet år siden, og fergen har lenge vært i drift over Vågen til Kremmerholmen.

— Jeg ble jo litt het i toppen, må jeg si, da jeg fikk høre om kantringen. Jeg hadde ikke trodd noe slikt kunne skje, sier medeier Jan Moldøen.

Flåten har vært i daglig bruk, av både turister, fastboende og gjestearbeidere i den lokale fiskeindustrien. Hva slags sikkerhetsregler som gjaldt, har han ikke oversikt over.

— Vi har aldri hatt noen kontroll, så lenge vi har eid den, sier Moldøen.

Han kjenner heller ikke til at det finnes spesifikke krav til sikkerheten om bord.

Svømte i land

Kabelflåten tippet rundt i indre havn på Fedje, og de fleste om bord greide å ta seg i land ved egen hjelp. Noen skal ha klamret seg til flåten, og blitt plukket opp. Kabelfergen lå 10-15 meter fra land.

Hovedredningssentralen fikk melding om ulykken 23.16, og et Sea King redningshelikopter og luftambulanse med dykkere var fremme rundt midnatt.

— Jeg opplevde situasjonen som dramatisk. Ingen var forberedt på at vi plutselig skulle svømme, sier Viggo Vea fra Åsane Seilforening.

Han var en av de rundt 30 som var om bord i kabelfergen da den kantret.

— Mange skulle over samtidig, og det hoppet stadig på flere og flere. Til slutt endte vi opp med mange flere enn det båten var konstruert for, forklarer Vea.

Svømte i land

Ute i sundet fikk båten slagside, og noen falt av.

— Da byttet nesten alle side, og det ble en slags pendeleffekt. Jeg tror det tok rundt 20 sekunder før båten gikk rundt.

Vea gjorde som flere andre og svømte i land. Andre holdt seg fast i båten.

— Avstanden til land var overkommelig, men det er ikke så lett å svømme med finklærne på. Dessuten hadde vel nesten alle tatt seg noen glass. Derfor ble det hele ganske kaotisk, sier Vea.

Dykket uten maske

Andre om bord på flåten forteller om en svært ubehagelig time. Ingen visste om noen var savnet, og forvirringen var total.

— Skipperne på de ulike båtene samlet seg og gjorde rede for sine mannskaper, forteller et vitne.

Ifølge vitnet hev folk seg på sjøen da kabelfergen kantret og begynte å dykke - først uten maske.

— Det var frykt for at noen kunne være klemt fast under båten, sier han.

Regatta Nordhordland Seilforening arrangerer regattaen Høststormen denne helgen. Regattaen gikk fra Herdla til Fedje lørdag, og skal etter planen gå tilbake til Fedje søndag.

Det var deltakere fra regattaen som var om bord i fergen da den kantret. Mange av deltakerne kommer fra seilforeningene i Bergen og på Askøy.

Deltakerne i regattaen hadde hatt felles middag og premieutdeling på samfunnshuset på Fedje, før selskapet løste seg opp like før ulykken skjedde.

— Noen gikk ned i båtene sine, andre ville på puben på andre siden av sundet. De gikk om bord i kabelfergen, sier Bernt Svendsen i Askøy seilforening, som er skipper på en av båtene som lørdag deltok i regattaen lørdag.

Panikk

Midtveis over sundet kantret den lille båten, som opereres av passasjerene selv ved hjelp av kabel og sveiv.

Politiet og Hovedredningssentralen ble varslet om ulykken klokken 23.16.

— Jeg kom ned til kaien like etter, og da satt noen på kjølen av flåten mens andre svømte til land. Noen hadde panikk, for en hadde ikke tall på hvem som var om bord, og vi visste ikke om noen var under vann. Det hele var veldig uoversiktlig, sier Svendsen.

De andre regattadeltakerne fikk raskt en robåt ut for å hjelpe dem som satt på kjølen på den kantrede båten. En fiskebåt som lå ved kaien satte lyskastere på for å lyse opp det bekmørke vannet.

Måtte telle opp Da alle øyensynlig var reddet opp, startet tellejobben for å forsikre seg om at ingen lå igjen under kabelflåten.

— 29 båter var med i regattaen, og det er fem til ti personer i hver båt, så det er rundt 200 personer å gjøre rede for. Vi hadde skippermøte hvor hver båt telte opp sine folk. Det tok vel en time, sier Svendsen.

- Hvordan var den timen?

— Det var ikke noe kjekt. Vi fikk relativt kjapt kontroll over de åtte i min båt, men jeg visste jo ikke hvordan det var med de andre skipperne. Folk var spredt rundt om i området, og det tok tid å få kontroll på alle, sier Svendsen.

To helikoptre og en losbåt kom til stedet i løpet av en drøy time etter kantringen.

Selv om skipperne på båtene hadde fått telt opp alle sine mannskaper, ble det satt i gang søk for å trippelsjekke at ingen var blitt liggende igjen i vannet.

Saken oppdateres...

Eirik Brekke
Eirik Brekke
LESERBILDE
LESERBILDE
LESERBILDE
LESERBILDE