Tjenesten fungerer slik at hvem som helst kan sende inn feil til kommunen om eksempelvis miljø, vann, avløp og parkering (se fakta).

Siden rapporteringsmetoden ble lansert i mai i fjor, har over 60.000 mindre og større feil blitt rapportert til Bergen kommune.

Byråd for byutvikling, klima og miljø, Filip Rygg (KrF), tror tjenestens brukervennlighet er årsaken til de høye tallene.

FORNØYD: Byråd Filip Rygg (KrF).
Odd Nerbø

— Alle feil blir levert

— Mange har nok tidligere ønsket å melde inn feil til kommunen, men latt være fordi de ikke har visst hvem i kommunen de skulle kontakte, sier han.

Det er ifølge Rygg forståelig, og han viser til at kommunen er en enorm arbeidsplass.

— Det kan være vanskelig å vite hvem som har ansvar for hva. Derfor er feilmeldingstjenesten veldig god. Alle feil blir levert inn til vaktsentralen som sørger for at de rette får beskjeden, sier Rygg.

Har du rapportert om et hull i en vei eller et overfylt bosspann, så har meldingen først havnet hos kommunens vaktsentral i Fjøsangerveien. Deretter blir den sendt videre til instansen som er ansvarlig for oppfølging.

Følger med på nett

Etter hvert havner feilmeldingen på kommunens nettsider, hvor fargekoder forklarer hvor lenge det er igjen før feilen er ordnet opp i. Her kan hvem som helst følge med på hvor meldingen ligger i løypen.

— Feilmeldingstjenesten gjør at det er enklere for bergensere enn noen gang å melde inn feil og mangler til kommunen, sier Filip Rygg.

Han sammenligner tjenesten med bergensernes mulighet til å bruke kommunens nettsider til å søke om barnehageplass og følge med på egne byggesaker.

— Da er det naturlig at man også kan bruke nettsidene til å melde fra om feil og mangler som man kommer over i hverdagen. Det gjør det enklere både for dem som skal melde fra om feilen og de som skal følge det opp, sier Rygg.

Har du brukt tjenesten? Diskuter i feltet under!