Brannvesenet i Lindås og Meland rykket ut til nesten like mange trafikkulykker som branner i 2011.

— Det er her vi gjør den største livreddende innsatsen vår, sier varabrannsjef Nils Medaas.

Han skulle gjerne sett at trafikkulykker utgjorde en mindre del av oppdragene.

— Det er så dramatisk for dem som blir rammet. Det er her vi mister flest av ungdommene og familiefedrene våre, sier Medaas.

Ulykkeskommunen Lindås

På brannstasjonen i Knarvik fredag ettermiddag er det snart helg for de fem på vakt. Etter vaktbytte skal ni brannmannskaper ha ansvaret for brannsikkerheten til innbyggerne i Meland og Lindås frem til mandag morgen. Tre brannbiler står parate til å rykke ut.

— Som regel er vi fremme seks–syv minutter etter at vi får meldingen, sier Medaas.

Lindås kommune er helt i toppen av ulykkesstatistikken for Vestlandet. Brannvesenet blir kalt ut ved de alvorlige trafikkulykkene. Når de kommer frem, prioriterer de først livreddende arbeid, deretter miljø, og så sikring av materielle verdier. Førstnevnte er de bedre til enn de skulle ønske.— Det kommer av at vi trener mye, og beklageligvis har vi også mye erfaring. Vi er blant de ti beste brannlagene i landet når det gjelder hurtigfrigjøring. Dette er en liste vi helst skulle sett at vi ikke var på, sier varabrannsjefen.

- Som å åpne en blikkboks

Han forklarer hvordan de jobber når de kommer til et skadested.

— Vi starter med å dra bilen inn på veien, slik at vi får arbeidsrom. Deretter fester vi kjettinger i vindusstolpene foran og bak på bilen og drar den fra hverandre i lengderetningen, for å rette den ut, sier Medaas.

Hele tiden sitter ambulansepersonell i bilen og holder hodet til den skadde mens de overvåker pasienten.

— Det er som å åpne en blikkboks. Vi går inn med hydraulisk saks og klipper opp bilen for å få åpnet den enda mer. Slik frigjør vi den fastklemte fra bilen og får vedkommende ut, sier Hauge.

- Foregangskommuner

Medaas forteller at de som oftest har klart å frigjøre skadede etter bilulykker på åtte–ni minutter.

— De er imponerende flinke. Nettopp derfor har vi alltid kjørt pilotkursene våre der oppe, sier Jan Einar Andersen.

Han er prosjektleder i Norsk luftambulanses tverretatlige akuttmedisinske samarbeid (TAS). Siden 1998 har de hatt opplæring med 17.000 redningspersonell, for å bedre samhandlingen mellom redningsetatene.

Trafikkulykker rammer så fryktelig urettferdig

Brannmester Ståle Hauge

Målet for brannvesenet i disse øvelsene er å trene på å få pasienten frigjort så fort som mulig, slik at helsepersonell kan starte behandling. Andersen sier at Lindås og Meland er foregangskommuner i dette arbeidet.

— De er blant dem som øver mest, også på hurtigfrigjøring. Da bygger man opp gode reflekser. De har dessverre også hatt mange ulykker og fått erfaring på den måten, sier Andersen.

Sterke inntrykk

Som bt.no skrev lørdag, har Lindås kommune allerede opplevd to dødsulykker i år. Bare noen timer inn i det nye året omkom Frode Furnes (30) i en møteulykke i Eikangervåg. En drøy måned etter mistet Karsten Stall Osmundsen (36) livet i Hjelmåstunnelen.

Brannvesenet var blant de første som var fremme på begge. Brannmester Ståle Hauge forteller at de aldri vet hva som venter dem når de kommer frem til et ulykkessted.

— Noen ganger ser bilen så ødelagt ut at vi tenker at her kan ingen ha overlevd, så går sjåføren og snakker i mobiltelefonen langs veikanten. Andre ganger ser bilen nærmest uskadet ut, og så finner vi omkomne, sier han.

- Ta initiativ

Brannmester unner ingen å oppleve det som har møtt dem to ganger siden nyttår.

— Det er bare ett ord som beskriver det – jævlig. Trafikkulykker rammer så fryktelig urettferdig. Men vi er flinke til å snakke sammen etter slike hendelser, og støtte hverandre. Det vi opplever er uansett ingen ting mot det de pårørende må takle, sier Hauge.

Han har ett tips til dem som kommer først til en bilulykke hvor noen sitter fastklemt.

— Ofte skal det ikke mere til enn å skubbe bak setet eller legge ned seteryggen for å få personen løs. Hvis noen sitter med hodet bøyd fremover, ta datak i hodet og løft det opp slik at den skadede får frie friluftveier. Ikke vær redd for å ta initiativ, det kan redde liv, sier Hauge.