Selskapet, som har 300 aksjonærer og en aksjekapital på 1,8 millioner kroner, ble stiftet etter et folkemøte på Valestrand i november.

Den nyinnkjøpte fergen tar i utgangspunktet 29 biler, men skal bygges om til å ta 44 biler før den settes inn i trafikk 1. mai i år. I tillegg skal både salongen og redningsutstyret oppgraderes, slik at fergen fremstår som topp moderne når den ankommer Osterøy.

— Fergen er kun ti år gammel, har gått i trafikk i Danmark, og er kjøpt fra et konkursbo, forteller daglig leder Oddvin Håland til BT.

«Røverkjøp»

Håland ønsker ikke å opplyse om hvor mye selskapet måtte ut med for å sikre seg fergen, men insisterer på at de har gjort et røverkjøp.

— Vi holder oss godt innenfor budsjettet på 13 millioner, selv når ombyggingen er inkludert. Fergen har tre søsterskip som går i trafikk i Nord-Norge. Alle har en verdi på 25 millioner kroner, og jeg tror andre har betalt tre ganger så mye som oss for dem, sier Håland.

Osterøy Ferjeselskap er et folkeeid aksjeselskap, som ble stiftet på initiativ fra det lokale grendarådet. Planen deres er å sikre fortsatt fergedrift mellom Valestrand og Breistein minst frem til det blir gratis å kjøre over Kvisti bru.

God dialog med HSD

Det er HSD Sjø som i dag driver fergestrekningen, med fergen «Manger». HSD har besluttet å legge ned driften på Valestrand - Breistein fra 1. mai. Årsaken er nedgang i trafikken etter at Kvisti bru åpnet.

Det nye fergeselskapet har ifølge Oddvin Håland og styreleder Ivar Sandgren hele tiden hatt en positiv dialog med HSD om overtakelse av strekningen, og var senest i forrige uke på møte med blant andre HSD og Gaia for å planlegge korrespondansen mellom buss og ferge etter 1. mai.

— Vi kommer i første omgang til å kjøre de samme rutetidene som HSD har i dag, sier Oddvin Håland.

Neste fase for selskapet er å hyre inn et selskap til å stå for den daglige driften av fergen. Ifølge Håland har selskapet flere følere ute, men foreløpig er ingenting konkret. Fergen kan drives med tre personer, noe som gir lavere lønnskostnader enn det HSD har i dag på «Manger», som har et mannskap på fem.

Liten risiko

Styreleder Ivar Sandgren understreker at fergekjøpet innebærer minimal risiko for aksjonærene.

— Dersom det skulle bli vanskelig å få driften til å gå i balanse, har vi et godt håp om å kunne få solgt fergen uten tap, sier Sandgren.

Fergeselskapet satser på rene folkefesten på Valestrand når den nye fergen er på plass. De fleste av selskapets 300 aksjonærer er fra Osterøy, og Oddvin Håland tror mange av dem vil troppe opp og feire når fergen legger ut mot Breistein for første gang.

— Planene er ikke klare ennå, men det blir helt sikkert en fest, sier Håland.

<b>NY FERGE:</b> Slik skal den nye fergen se ut etter ombyggingen. Etter planen settes den i trafikk på Valestrand-Breistein 1. mai i år, hvis Osterøy Ferjeselskap får konsesjon på fergestrekningen.<p/> TEGNING: OSTERØY FERJESELSKAP