• Bergenserne må prise seg lykkelig over å slippe byreklamen, sier reklamemotstander Håkon Wium Lie.

I går satt Lie på bakerste benk da Clear Channel innledet rettssaken mot Bergen kommune.

Håkon Wium Lie representer aksjonsgruppen Stans.no. Han mener bergenserne kan prise seg lykkelig over at politikerne sa nei. Oslo har omfattende avtaler om byreklame med både Clear Channel og JCDecaux.

— Lyset verst

Lie mener Bergen gjorde et klokt valg. At busskurene står til forfalls er en liten pris å betale, sier han:

— Selv om ikke busskurene er så blankpussede, slipper dere den evige lysreklamen. Det er nesten det verste. At reklamen står der i boligområdene og lyser døgnet rundt.

Stans.no slåss for å få Oslo-politikerne til å si opp reklameavtalene. Kontraktene har fra åtte til 20 års varighet. Reklamen kan likevel fjernes når som helst, hevder aksjonistene. Støtte for det mener Lie at politikerne har i plan- og bygningslovens paragraf 107. Den sier at reklame er en midlertidig innretning.

Vil lære

Reklamemotstanderne i hovedstaden kunne notere seg for en liten seier da Oslo-politikerne for halvannet år siden vedtok å krympe størrelsen på de beryktede nedstigningstårnene.

I dag er disse fire meter høye reklamesøyler. Politikerne krever at de reduseres til menneskehøyde. Men byrådet har brukt halvannet år på å iverksette vedtaket. Først forrige uke gikk det brev til JCDecaux med krav om å redusere størrelsen på tårnene, sier Lie.

Oslo-aksjonen er i Bergen for å lære hvordan en reklamegigant som Clear Channel opptrer i rettssalen. Lie sier til BT at han venter flere søksmål hvis politikerne sier opp reklameavtalene.