Egentlig skulle Stortinget ta stilling til saken i vår. Det skjedde ikke. Deretter skulle beslutningen tas til høsten. Det skjer heller ikke.

Først i første halvår i 2011 vil Stortinget høyst trolig si ja til den nye hovedveien mellom Bergen og Os.

Det til tross for at et politisk flertall i både Bergen, Os, Hordaland fylke og også på Stortinget har vært for veien siden 2004.

Optimistisk

Første spadetak er satt til mars 2012, rundt ett år etter den første planen. Også dette kan være et optimistisk anslag.

Årsakene til forsinkelsene er flere.

  • Finansieringen av veien må kalkuleres på nytt, etter at innbyggere ved kommunegrensene på de to eksisterende veiene skal få fritak for bompenger.
  • I tillegg kom problemer med hvor løse steinmasser fra tunnelsprengning skulle plasseres. Dette er nå ordnet: Noe skal til Endelausmarka i Os, der kommunen planlegger nye næringstomter. Resten skal til nye prosjekter ved Flesland lufthavn. — Vi hadde lenge håp om at en beslutnings skulle være klar før jul. Det kommer ikke til å skje. Men dette er blitt forskjøvet flere ganger allerede, sier Terje Søviknes (Frp), ordfører i Os.

Den 15 kilometer lange veien vil koste 4,2 milliarder kroner. Da er også utbedring av fylkesveien mot Lysekloster med i summen. Over halvparten av pengene skal kreves inn gjennom bompenger. Stasjonene skal stå på de tre veiene på kommunegrensen mellom Bergen og Os.

Frykt for enda flere planer

Ifølge Søviknes er det i år 48 år siden en ingeniør i Vegvesenet for første gang planla veien.

— Disse utsettelsene er til stor frustrasjon for både Os og Bergen. Det tar sin tid, sier Søviknes.

Alle større prosjekter skal ha en såkalt ekstern kvalitetssikring før Stortinget vedtar dem. Men heller ikke her er alt klart.

  • Tunnelene skal sikkerhetsgodkjennes også før bygging. Og det er mye tunnel i dette prosjektet, sier Ivar Ness i Statens vegvesen.

Særlig gjelder dette det nye Rådalskrysset ved Lagunen, der den nye kyststamveien kommer. Krysset er delvis i tunnel.

Først etter at eksterne konsulenter har saumfart planene, kan Samferdselsdepartementet sende saken videre til Stortinget. Som også trenger sine uker på å behandle den.

Det gjør at Bergen næringsråd frykter at veien mellom Bergen og Os plutselig blir innlemmet i den såkalte regionpakken for Bergensområdet.

- Viktigste veien

I så fall vil prosjektet bli utsatt litt til.

  • Kommer ikke avgjørelsen nå, er jeg redd den blir tatt inn i nye planer. Det blir nye utsettelser for en vei som allerede er utsatt og utsatt, sier Atle Kvamme i næringsrådet.

Ifølge ham er dette den aller viktigste av alle veiutbygginger i Bergensområdet for næringslivet.

Men Kvamme trenger ikke bekymre seg, mener Sigrid Brattabø Handegard (Sp). Hun er politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet.

  • Det ligger ingen tanker om at Svegatjørn-Rådal skal inn i nye utredninger, sier hun.

Hun mener problemene som tidligere har gitt utsettelser er i ferd med å løse seg.

  • Jeg kan ikke svare på hvor raskt saken går gjennom, men målet er klart. Det skal skje så fort som råd, sier Handegard. Hva synes du om at Os-Bergen blir ett år forsinket? Si din mening i kommentarfeltet.