Det luktet svidd da hoveddelen av minesveiperen ble slept sakte inn til Haakonsvern på en lekter onsdag ettermiddag. Brent maling og deformert glassfiber i lange laser vitner om den dramatiske brannen.

Da flammene lyste opp sjøen nord for Ålesund tirsdag i forrige uke, måtte hele besetningen på 33 personer evakueres med redningsflåter.

Matter tok fyr

Årsaken til brannen er fortsatt en gåte, selv om etterforskerne fra Forsvaret har flere gode spor å gå etter:

  • Brannen begynte i tilknytning til det såkalte løfteviftesystemet, som driver luftputene under fartøyet.
  • Systemet var plassert i et rom kledd med lydisolerende matter. Trolig skjøt brannen fart da mattene tok fyr.
  • Det var ikke utstyr i rommet for å varsle eller slokke brannen.

Vraket gikk i oppløsning som følge av den langvarige brannen, og består nå av tre større deler og et stort antall småstykker. Eksperter vil torsdag morgen begynne å undersøke vrakdelene.

Bergingen og frakten av vrakdelene ble utført av det private selskapet Eide Marine Services, og vil koste Forsvaret opptil 2,5 millioner kroner.

Intervjuer besetningen

Skipssjefen på KNM "Orkla" legger torsdag frem en skriftlig rapport der han redegjør for hendelsesforløpet og mulige årsaker til brannen. I løpet av neste uke skal andre medlemmer av besetningen intervjues av undersøkelseskommisjonen.

— De fem-seks personene som var våkne og på vakt da brannen startet, er selvsagt mest interessante, sier lederen for undersøkelseskommisjonen, Truls Grasmo.

I BERGEN: Hoveddelen av vraket ble tauet inn til marinebasen Haakonsvern onsdag ettermiddag.
Foto: Tor Høvik