Reklamemannen begynte å sykle til jobben da han var lei av å sitte inntil to timer i bilkø hver eneste dag den knappe milen mellom hjemmet på Skjold i Fana og jobben i Lille Øvre gate.

Selle er ikke alene, viser statistikk fra Statens vegvesen (se grafikk). Stadig flere sykler, spesielt i søndre bydel.

— Det er nok en klar sammenheng mellom arbeidet med Bybanen og flere syklister. Vi ser ikke samme økning i Åsane, sier overingeniør Reidun Instanes i Statens vegvesen. Hun er leder for Bergensprogrammets gang- og sykkelgruppe, og håper at sommerens sykkeltrend vil fortsette.

Tidsgevinst

For Svein Roger Selle var det ikke et mål å begynne å trene. Han ville bare spare tid på jobbreisen. Og han har ikke angret en eneste sykkeltur.

— Jeg sparer minst et kvarter hver vei hver eneste dag, forklarer han når BT møter han utenfor døtrenes barnehage på Skjold. Han har nettopp avsluttet første etappe på turen. De fire år gamle tvillingene er levert og sykkelvognen parkert. Selle er klar for fartsetappen på sykkelstien mellom Skjold og Danmarksplass.

— Vi møtes rett overfor Statoil-stasjonen i Fjøsangerveien, sier Selle før han kaster seg på sykkelen og BT setter seg i bilen.

For å nå frem i tide, må BT stresse i bilkøen langs motorveien. Selle derimot nyter farten som pedalkraften gir i svak nedoverbakke hele veien mellom Hop og Minde.

Ved siden av bilkøen

BT vant første etappe og rakk frem tidsnok til å få tatt bilde av syklisten i farten ved siden av bilkøen i Fjøsangerveien.

Men den neste fotostoppen som skulle vært i fotgjengerovergangen like ved Bystasjonen, ble avlyst. Det skjedde før BT nådde Danmarksplass. Bilkøen gjorde det umulig å holde samme fart som fotoobjektet.

Svein Roger Selle forteller at han kjenner seiersfølelse hver gang han parkerer sykkelen etter en «sykle på jobben-tur».

— Syklingen gir meg både økt energi og kreativitet i hverdagen. Jeg tenker mye den tiden jeg bruker på å ta meg frem på to hjul. På vei til jobben planlegger jeg arbeidsdagen. På hjemveien er jobbstresset blåst vekk før jeg når Danmarksplass, sier han.

Smittsomt

Selle er daglig leder i MK Bergen Reklamebyrå. Der har sjefens sykling vært smittsom. Seks av firmaets 17 medarbeidere sykler nå på jobben flere ganger i uken.

— Går vi ut fra at alle seks sparer minst en arbeidsdag i uken på å slippe å stå i kø, har vi snart spart inn nok til at vi alle 17 kan ta en ekstra uke fri i året, sier han.

Selle valgte å begynne sykle i oktober for å få testet utholdenheten mot høstregn og begynnende vintermørke.

Uten vinterdekk

Han holdt ut sykkelprogrammet hele vinteren gjennom. Ti måneder etter debutturen, går han mot en ny vintersesong på sykkelsetet. Men Selle gruer seg ikke.

— I Bergen kan vi nesten telle på to hender de dagene været om vinteren er så dårlig at det er for glatt eller kaldt til sykle, forteller han.

I Statens vegvesen regner man med at antall syklister vil gå ned så snart høstregnet setter inn for alvor.

— Dessverre vil nok godværssyklistene gå over til bil i vinter, sier Reidun Instanes. Hun bekrefter imidlertid at sykkel er blitt et langt mer populært fremkomstmiddel de senere årene, også vinterstid.

— Tilrettelegging i form av sykkelveier gir flere syklister. Vi jobber nå iherdig med videreføring av eksisterende sykkelveier, som for eksempel strekningen Fløenstien-Lars Hilles gate.

Når det gjelder strekningen sentrum-Åsane er Vegvesenet er i gang med mulighetsstudier på Eidsvåg.

— Vi har veldig lyst til å få til noe på denne strekningen, men det er et ganske komplisert område, det er bratt både over og nedenfor veibanen.

Si din mening om trafikksituasjonen i Bergen under grafikken...

Si din mening om trafikksituasjonen i Bergen.