84 prosent av bedriftene i en nylig gjennomført undersøkelse blant tilbydere av gårdsmat og bygdeturisme her i landet, tror at sommeren 2011 blir som i fjor eller enda bedre. Samtidig er nesten to av tre ganske eller svært optimistiske når det gjelder fremtiden til deres egen virksomhet.

Det viser en undersøkelse blant 187 bedrifter som er medlemmer av HANEN, interesseorganisasjonen for bygdeturisme, gårdsmat og innlandsfiske i Norge.

— Dette er meget hyggelige tall, sier styreleder i HANEN, Jan Tjosås.

Spesielt optimistiske i år

Han peker på at en rekke av medlemmene som driver matproduksjon har hovedsesong på høsten og frem mot jul, mens sommersesongen er meget viktig for alle som tilbyr bygdeturisme med overnatting, servering, aktiviteter og opplevelser.

— At 84 prosent av de som svarte, tror på en like god eller bedre sommer i år sammenlignet med i fjor, viser at det er stor tro på at dette blir en god sommersesong for de fleste av våre medlemmer, sier Tjosås.

Men det er ikke bare 2011 som ser lys ut. Også fremtidsutsiktene er lyse, skal en tro undersøkelsen. Nesten to av tre av dem som deltok i undersøkelsen, er svært eller ganske optimistiske når det gjelder fremtiden for deres egen virksomhet. Samtidig er vel 30 prosent midt på treet, mens bare vel tre prosent, er pessimistiske.

— Vi er bare i innledningen av en spennende sommersesong, men det er ingen tvil om at optimismen råder innen bygdeturisme og gårdsmat her i landet, sier markeds- og mediesjef i HANEN, Ole Jonny Trangsrud.

Søker ekte opplevelser

Som BT skrev 19. juni har andelen nordmenn som besøker turistgårder blitt doblet fra 1991 til 2009, ifølge Norsk senter for bygdeforskning.

— Flere og bedre tilbud har kommet til, og folk har dessuten mer ferie og fritid slik at de kan ta seg kortere turer. Åpen gård har dessuten økt besøkstallene, forklarer forskningsleder Marit S. Haugen ved Norsk Senter for bygdeforskning.

Én som har stor tro på 2011-sesongen er Torstein Hatlevik på Haaheim gård på Tysnes. Da BT besøkte restauranten og rosehagen på fjellgården i midten av juni, hadde de nylig åpnet et stort nybygg til syv millioner kroner. På en uke ble det servert 650 middager, og allerede hadde mange booket seg inn for selskap i ukene som kom. I sommer skal de arrangere egne festivaler for å hylle både roser, sjokolade, kammermusikk og kortreist mat.

— Jeg tror folk er opptatt av ekte opplevelser. De vil vekk fra hverdagens kjas og mas, sier Hatlevik.

OPTIMISMEN RÅR: Bygdeturismen har spesielt stor tro på en god sommersesong i år, viser ny undersøkelse. Illustrasjonsfoto av jenter på ridetur i Stølsheimen.
KOS PÅ LANDET: Drømmen om katt og kanin på landet lever. Illustrasjonsfoto.