— Vi diskuterer det med entreprenøren nå, men det er ikke avgjort. Det er selvsagt også et økonomisk spørsmål, sier Jan Olav Skogland, prosjektleder for Strandkaien-gravingen i Statens vegvesen.

Mye kritikk

Statens vegvesen har fått mye kritikk for å ikke jobbe like raskt som Graveklubben. Det er Graveklubben som legger ned BossNett og fjernvarme, skifter ut vann- og avløpsrør og forsterker strøm- og bredbåndskapasiteten i Bergen sentrum. Statens vegvesen har ansvar for å bygge om gaten, slik at Strandkaien og Østre Muralmenning blir trafikksikker med bedre forhold både for gående, syklister og bilister. Området får nå universell utforming, bredere fortau belagt med skifer og ny belysning. Det skal også bygges lommer for varelevering, handikapparkering og turistbusser.

Strandkaien har vært stengt for biltrafikk siden 31. mai i år.

På onsdag starter arbeidet med å grave seg ned halvannen til to meter langs hele husrekken, for å skifte ut massene, slik at man sikrer stabile forhold for de nye fortauene. Senere blir kantene og skiferen tatt.

Hele prosjektet har en kostnadsramme på 40 millioner og er finansiert av Bergensprogrammet.

Jobber ikke doble skift

Det er Wikholm Anleggsgartnermester AS som har fått kontrakten for å legge nytt dekke på Strandkaien. Her skal det komme både skiferheller og annet i oppussingen av området.

— Vi ble, mildt sagt, veldig forsinket i prosessen, men nå skal arbeidet altså starte opp, sier Skogland.

Statens vegvesen har tidligere fått kritikk både fra Bergen Næringsråd og andre som mener de bør kunne jobbe i samme raske tempo som Graveklubben har gjort og dermed sikre at jobben er gjort til sommeren. Planen er at alt skal stå ferdig i desember 2011.

— Vil entreprenøren jobbe i samme raske tempo som Graveklubben har gjort?

— Nei, vi har spurt dem om det, men det blir opp til dem å se om de kan jobbe fortere, sier Skogland, som sier at kontrakten følger den tidligere oppsatte tidsplanen.

Det betyr at når Mathallen åpner i september 2011, skal veidekket og fortauene være på plass i området, men det er fortsatt desember som gir sluttdato for kjøreområdet.

Bedre julehandel

Skogland forsikrer at de skal gjøre det de kan for å gjøre butikkene lett tilgjengelig når folk skal ta fatt på årets julehandel. Når de nå skal grave langs husveggene, vil fotgjengerne bli henvist til det asfalterte området som senere skal bli kjørebane og det blir satt opp gangbroer til alle inngangene.

— Dette vil bli bedre for fotgjengerne enn det er i dag, sier Skogland.