Det har bergenske agenter som arbeider med arrangører, og selvfølgelig kan man kjøpe billetter til Hurtigruten i byens reisebyråer. Men nå har den fått sitt helt eget salgskontor, i Strand Hotels tidligere resepsjon på Strandkaien, og der sto reiselystne kunder ved disken allerede før den offisielle åpningen klokken 12.00 i går.

Større resepsjon

Så kan man spørre hvor hotellresepsjonen er blitt av. Den ligger ved siden av i nye lokaler med bedre plass — som også hotellet har fått. Det har gjennomgått en total ombygging og er fornyet fra topp til tå. Fem nye møtelokaler/grupperom med plass for opptil 100 personer, nye gjesteværelser (nå totalt 90), internett på samtlige rom, nytt bestillingssystem og «ny» bar.

Tatt i betraktning at hotellet for vel to år siden ble solgt til Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab (OVDS), er det ikke så rart at huset også gir plass til et salgskontor for Hurtigruten. Eller rettere sagt Kystopplevelser med hovedkontor i Bodø, en vel fem år gammel turoperatør som for to år siden ble et datterselskap i OVDS-konsernet og som har Hurtigruten i sentrum for opplevelsene.

- Eventyrlig vekst

— Kystopplevelser har hatt en eventyrlig vekst, fra halvannen stilling i 1998 til 20 i dag, forteller administrerende direktør Per Eide-Olsen, bergenser med etter hvert ganske mange års fartstid i reiselivet. Og som for så vidt har sluttet sirkelen - han begynte sin fartstid hos C. A. Gundersen som den gang, sammen med K. A. Foss, var agent for Hurtigruten.

— Om Kystopplevelser er et OVDS-selskap, selger vi Hurtigruten generelt. Folk bryr seg jo ikke om hvilket rederi som eier båtene. Og vi prøver å avlive myter: at det alltid er fullt og at det er utrolig dyrt. Vi har rett nok hatt en vekst i passasjertallet fra i fjor på 25 prosent, men kapasitetsøkningen er på 45 prosent, så vi har nok senger å selge. Kanskje ikke nødvendigvis midt på sommeren, men det er også et vinterhalvår. Da er vi begynt å ta ut noen av skipene til cruise, enten til Las Palmas fra Bergen eller til Chile og Antarktis, noe som har vist seg å være populært.

Nå kan man altså kjøpe billetter midt i Bergen enten man vil nordover eller sørover. Opplevelsene begynner på Strandkaien.

PÅ PLASS I BERGEN: Per Eide-Olsen, bergensk veteran i reiselivet, er nå administrerende direktør i Kystopplevelser og kan tilby sine bysbarn eget billettkontor for Hurtigruten.<br/> Foto: EIRIK BREKKE