— Jeg vil klage. Ikke så mye for min egen del. Men hvis det kan hjelpe til at de går tilbake til to eksamensdager neste år, er det verdt det, sier Henrik Sveen (16). 10.-klassingen ved St. Paul skole gikk ned to karakternivåer fra standpunkt til eksamen i norsk.

10.-klassingene ved St. Paul er oppgitte over årets norskeksamen. Elevene og rektor forteller at karakterene har klumpet seg sammen på midten. Halve klassen fikk tre. Mange har gått ned fra fem til tre.

— Det nye systemet fungerer ikke når alle havner på omtrent samme nivå, sier Andreas Slettevold (16).

Han gikk også ned to karakterer, og er misfornøyd med det.

- Ikke egnet

Tidligere hadde elevene én dag med eksamen i hovedmål, og én med sidemål. Under årets norskeksamen hadde elevene én eksamensdag der de skrev to tekster.

En tekst var skjønnlitterær, den andre sakprosa. Samtidig skulle elevene vise hva de er gode for både i hovedmål og sidemål.

Randi Emilie Dahlen (15) fikk fem, og er for så vidt fornøyd med det. Men hun reagerer også på eksamensformen og ordlyden på oppgaven.

Siden tiden til nynorskoppgaven var veldig begrenset, fikk elevene som oppgave å skrive et leserbrev, ikke et kåseri eller skjønnlitteratur.

— Et leserbrev er ikke akkurat egnet til å få vist sitt beste. Det var en veldig lukket oppgave. Vi hadde gjerne masse ideer til hvordan vi kunne belyse temaet om reklame og gruppepress, men de måtte vi bare glemme, sier hun.

«Sinnssykt» og «synlig»

BT har vært i kontakt med de fleste ungdomsskolene i Bergen, samt en rekke ungdomsskoler i Oslo, Stavanger, Tromsø og andre steder i landet. Med ett unntak melder samtlige om samme inntrykk etter å ha mottatt sensuren for norskeksamen for 10.-klassingene.

— Resultatene var overraskende og markant dårligere. Elevene er frustrerte, sier rektor Johnny Tindvik ved Marikollen skole i Bergen.

— Det er en helt synlig nedgang, forteller rektorkollega på Hop skole, Reidun Grønstøl.

— Det var sinnssykt rare resultater. Jeg skjønner ingen ting, sier rektor på Majorstuen skole i Oslo, Ida Nordstrand.

— Vi har hatt nedgang og har snakket en del om det. Det var noen resultater vi ikke kunne fatte, sier Kari Dahl, inspektør på Kroken skole i Tromsø.

- Klag

Skylden for resultatene legges nesten uten unntak på årets nye eksamensform.

— Det å prestere to sjangere på to målføre på samme dag er en utfordring for noen og hver, sier Beate Kase Pedersen, rektor på Stasjonsfjellet skole i Oslo.

Nå kan fylkesmennene rundt om i landet vente seg en rekke klager på eksamensresultatene.

Mange av 10.-klassingene på St. Paul skole vil sende klage til Fylkesmannen. Det støtter rektor Gjermund Høegh dem i.

— Dette har vært en uheldig eksamen. Det er naturlig å knytte de dårlige resultatene til den nye eksamensformen, sier han.

— Det sier jeg også. Klag, er meldingen fra Ida Nordstrand på Majorstuen skole.

I forkant av den nye eksamensformen kom det en rekke protestert fra lærere og elever landet rundt. Det inntrykket har neppe endret seg nå etter eksamen.

— Elevene var veldig oppbrakte. Lærerne var også mot det, sier rektor Eldbjørg Kortsen på Håstein skole.

— Jeg håper det er første og siste gang dette her.

— De tilbakemeldingene vi har fått, er alt annet enn positive, sier Reidun Grønnstøl på Hop skole.

— Jeg tviler på at Utdanningsdirektoratet gjør noe, men med de tilbakemeldingene de ganske sikkert får nå, bør de kanskje endre på dette. Jeg håper i hvert fall det.

Synes du elevene bør klage? Si din mening i kommentarfeltet.

KLAGER: Henrik Sveen, Andreas Slettevold og Randi Emilie Dahlen synes både eksamensformen og oppgavene på norskeksamen var vanskelige å forholde seg til i år. Nå vil mange elever klage til Fylkesmannen. - Det var en helt forferdelig oppgave, og veldig lite inspirerende å sitte der, sier de tre.
Ørjan Deisz