Vi går ut av gondolen 606 meter over havet, og de få trinnene opp i restauranten Ulriken 643.

I 50 år har selv mindre spreke bergensere og tilreisende fått drahjelp til å kunne glede seg over utsikten fra Ulriken. Etter at banen åpnet for tredje gang i mai 2009, har det bare gått oppover.

— På gode dager tar 1500 personer heisen til fjells, mens enda flere går, sier Eirik Hokstad.

Han er administrerende direktør i Ulriken Taubaneselskap AS, som ble stiftet i februar 2008, der Eiendomsselskapet Substansia har størstedelen av aksjene. Hovedeier i selskapet er Christian Foss, sønn av tidligere eier av Ulriksbanen, Thorbjørn Foss (senere Sirseth).

Makeover til 39 millioner

Hokstad har godt kjennskap til banens historie, men vil heller se fremover enn bakover.

I hele 2008 var banen ute av bruk. Ombyggingen, deriblant ny restaurant, tok naturligvis tid, og banen åpnet først igjen i mai 2009.

Hele anlegget er rustet opp. Alt det tekniske er skiftet, bortsett fra mastene. Gondolene ble totaloverhalt og fikk beholde sine gamle navn, Perle og Bruse. Bærewirene, trekkwirene og styresystemet er nytt, og maskinrommet totalt ombygget. De ansatte gjorde alt, med oppsyn av det sveitsiske selskapet Frey. Operasjonen kostet 39 millioner kroner.

Nærmer seg rekord

— Nå går det bra, i fjor fraktet vi 152.192 passasjerer. Rekorden ble satt i 1962 med ca. 162.000, så vi nærmer oss gamle høyder. I de siste årene før vi overtok, var tallene labre, sier Hokstad.

Påsken topper passasjerstatistikken.

- Er Fløibanen en alvorlig konkurrent?

— Vi var redde for det i begynnelsen, men nå ser vi annerledes på det. Konkurranse skaper heller ny aktivitet for begge, sier Hokstad.

Han planlegger å utvikle konseptet Ulriken, også sammen med andre aktører.

— Vi ønsker samarbeid for å skape aktivitet, sier han.

For byen og turismen

— Vi vil jo at så mange som mulig skal få tilgang til høyfjellsterrenget, derfor tilbyr vi månedsbillett for en rimelig pris. Ellers har vi flere planer for området her, og ser med glede at andre aktører kommer med sine aktiviteter, sier Hokstad.

Turistsjef Ole Warberg gleder seg over det han ser:

— Ulriken betyr mye, særlig for oss som bor her i byen, men også for Bergen som turistmål. Banen gir tilkomst til et flott turområde, den gir oss identitet og gjør oss til et bedre vertskap. Hele konseptet har fått et løft som gjør det til et fyrtårn, og gir oss enda bedre muligheter til å markedsføre byen. Jeg må bare si at det er godt at noen lykkes så godt.

Lyst til å gratulere Ulriksbanen med dagen? Skriv gjerne en hilsen her!

OPPTUR: I 1962, året etter at Ulriksbanen åpnet, ble det satt en publikumsrekord som ennå ikke er slått. Men nå er banen på vei mot ny rekord. FOTO: Silje Katrine Robinson
Silje Katrine Robinson