Mette Nora Sætre står og ser utover den enorme folkemengden i Sartor Senter. Senterlederen får igjen bekreftet det hun har vist lenge: kjendiser trekker alltid.

— De trekker utrolig mye folk, og gjerne nye kunder som ikke har vært på senteret før. Det slår aldri feil, sier Sætre.

For åpningen av det nye Sartor Senter hyret Sotra-væringene inn Alf Tande Pedersen, Sputnik og Sven O. Høiby for å kaste glans over begivenheten og tiltrekke de måpende masser.

— Det er alltid høye publikumstall når vi har kjente nasjonale TV-fjes. Folk bruker tross alt en god del av livet på å se på TV, sier Sætre.

— Det slo meg når jeg så utover folkemengden at vi har det i oss alle, denne utrolige tiltrekningen mot kjendiser.

OPPMERKSOMHETEN kjendisene skaffergjør at de er verdt den høye prislappen, sier Sætre.

Sven O. var en «del av pakken» sammen med Sputnik, forklarer hun.

— Programmet ble vurdert i helhet, vi valgte noe nasjonalt og noe lokalt. Jeg er fullstendig klar over at alle ikke liker alt. Men vi ser på dette som enkel gledesformidling, sier Sætre.

Hun tør ikke fortelle hvor mye det kostet å hente inn Se og Hør-ynglinger og nasjonale TV-fjes.

— Jeg vet ikke om jeg har lov å si det.

— Er det dyrt?

— Ja. De har høye inntekter, men vi har gode budsjetter.

— Så dere føler det er verdt pengene?

— Ja. Det er veldig lønnsomt uansett.

MANGE KJENDISER tjener langt mer pengerpå å leie seg ut til private arrangement, næringslivet og reklame enn de gjør på sin «vanlige» virksomhet.

— Det er mange som har hovedinntekten sin fra å selge seg selv, sier en kilde i bransjen som ønsker å være anonym.

En plate eller bok skal selge svært godt før man kan leve av det. Men har man et godt navn og et nasjonalt TV-fjes er det store penger å tjene på å leie seg ut.

I tillegg til å synge, gjøgle eller lese fra bøker, brukes kjendiser ofte som konferansier eller blir bedt om å holde foredrag.

Mens en «vanlig» kjendis kan tjene 40-50 000 på en dags arbeid, tar A-laget seg enda bedre betalt, og kan gjerne kreve over 100 000 for en enkel jobb.

— En stand-up komiker vil vanligvis koste mellom 5000 og 50 000 kroner. Men du må huske på at det ikke bare er å stille opp og riste av seg noen vitser. Det er mye planlegging på forhånd, og mange ting som skal klaffe, sier daglig leder i Stand-Up Norge Elina Krans.

Etterspørselen etter stand-up komikere øker stadig. For de største bedriftene kan kjendisfaktoren være viktig.

— Det er noen bedrifter som ønsker seg det aller hotteste. En var villig til å betale 400 000 for en opptreden av «Mr. Bean» Rowan Atkinson. Men han var ikke tilgjengelig, forteller Krans.

TEAM ANTONSEN er det aller hottestenå om dagen, ifølge Krans.

— De mest kjente får utrolig mange forespørsler, og velger vekk det meste, sier Krans.

Reklameguru Kjetil Try mener Team Antonsen kunne ha håvet inn flere hundre tusener på en opptreden nå.

— Til nå har de ikke gjort noe, så vidt jeg vet. Det er nok lurt å være forsiktig. I reklamesammenheng, med det rette prosjektet, kunne Team Antonsen ha fått flere millioner akkurat nå, sier Try, som mener at det er sannsynlig at Robert Stoltenberg har fått 2-3 millioner for sin VG-reklame.

KONG HARALD er den aller bestekjendisen for markedsføring, mener Try.

— Han har alt. Integritet, troverdighet og et overraskelsesmoment - det ville være svært uventet om han dukket opp i reklame.

Foruten kongen stiller også Sissel Kyrkjebø i en klasse for seg selv. Hun kan kreve 250 000 for en opptreden, mener en kilde i bransjen.

Det er ikke dermed sagt at du kan hyre Sissel til utdrikningslaget ditt, hvis du skulle vinne i Lotto. Det avhenger like mye av omstendighetene og glamourfaktoren. (Sputnik og Sven-O, derimot, er muligens tilgjengelig)

Riktignok hender det ofte at artister stiller på private arrangement. Uten at vi i bermen vet om det, blar riksrikinger som Røkke opp tykke pengebunker for å få en kjent artist til å stille på privat fest.

— Hvis prisen og publikum er det rette, sier vår anonyme kilde, - så er alle til salgs.

TANDE-PR. Nasjonale TV-fjes kommer rett inn i stuen så ofte at de er som familie-medlemmer å regne. Alf Tande Pedersen er en svært ivrig markedsfører av sitt ansikt. Her viser han det fram på Sartor Senter.<br/>Foto: Eirik Brekke