I går overtok Aksnes sin nye stilling. Men han skifter verken kontor eller kolleger på Flesland. At Aksnes nå er lufthavnsjef og ikke lenger Avinors (tidligere Luftfartsverkets) regiondirektør på Sør— og Vestlandet, skyldes i første rekke omorganiseringer. Den omfattende omstillingsprosessen Take off-05 skal føre til at Avinor reduserer sine kostnader med 400 millioner kroner. Det betyr 700 færre ansatte. På Flesland kan om lag 40 flyplassansatte miste jobben i tre årsperioden fra 2004 til 2006.

Regiontenkningen i norsk flyplassdrift er dermed historie fra og med i går. Mens Aksnes frem til 1. mars var toppsjef for flyplassdriften både på Kjevik, Lista, Sola, Haugesund, Flesland og regionflyplassene i Sogn og Fjordane, skal han nå konsentrere seg om å gjøre Flesland til en best mulig flyplass.

Bergens største gutterom

— Og det gleder jeg meg til. Flesland er en god flyplass, men den kan bli enda bedre og mer effektiv. Og den bør få en sterkere Bergens- og vestlandsprofil og gjøres mer tilgjengelig for bergenserne, selv om man ikke skal ut og fly. Flesland må i større grad blir et spennende og trivelig sted å besøke, sier han.

Fra sitt kontor, som han humørfylt kaller Bergens største gutterom med panoramautsikt ut mot flyplassen, ser han fly som kommer og går hele dagen. Men enda flere fly og nye ruter står altså øverst på ønskelisten. Aksnes er overbevist om at det er fullt mulig.

— Først og fremst gjelder dette flere utenlandsruter. Innenlandsmarkedet er i dag svært godt utbygd og langt på vei mettet. Men jeg er overbevist om at det er mulig å friste flere flyselskaper til å satse på Flesland, og at det er et fremtidig marked for en kraftig økning av utenlandstrafikken. Folk reiser stadig mer, og billettprisene for flyreiser går stadig nedover. Det har gitt helt nye reisemønstre. Dessuten gir den helt ferske kåringen av de norske fjordene til det beste av 115 reisemål i verden oss store muligheter. Flesland er jo innfallsport for turistreiser til fjordene på Vestlandet. Så denne kåringen, som ble gjort av det kjente internasjonale reisemagasinet National Geographic Traveller, kan føre til ny trafikk. Her har vi en viktig oppgave å gjøre sammen med flyselskapene og reiselivsnæringen.

800.000 til og fra utlandet

I fjor reiste over 800.000 utenlandspassasjerer til og fra Flesland. Tallet har vært økende de siste årene, parallelt med at innenlandstrafikken er gått ned.

— Utenlandstrafikk handler jo ikke bare om å sende vestlendinger ut i verden. Minst like viktig er det å få opprettet flyruter, som har sitt utgangspunkt og marked i at utlendinger kan fraktes inn til Bergen og Vestlandet for øvrig, legger han til.

Aksnes sier at markedsavdelingen på Flesland i tiden fremover vil sette inn store ressurser på å selge inn Flesland i utlandet.

Viktige satsinger

— De selskapene som allerede flyr her, er våre viktigste kunder, som flyplassen lever av. Både SAS-gruppen med SAS, Braathens og Widerøe, lavprisselskapet Norwegian, og nederlandske KLM har satset på Bergen. Det er vi svært glade for, og vil gjerne legge forholdene til rette for at det skal bli fristende å satse enda mer på Flesland. At Widerøe ser ut til å lykkes med sin nye flyrute til Manchester, og Norwegian om en måned starter tre nye utenlandsruter til London, Nice og Murcia i Spania inspirerer oss til å satse videre på å få økt trafikk og enda flere ruter ut av landet. Vi har kontakt med flere andre flyselskaper. Men skal vi lykkes, må vi også kontinuerlig tilby disse selskapene et flyplassprodukt som er attraktivt.

Lavpris

— Ønsker du også flere lavprisselskaper velkommen til Flesland?

— Ja, alle flyselskaper er velkommen. De såkalte lavprisselskapene er jo for tiden på kontinuerlig jakt etter nye steder å kunne fly til og fra. Men de må komme hit på like vilkår. I dag ser vi jo dessuten at differansen i billettpris mellom lavprisselskapene og de mer tradisjonelle flyselskapene blir mindre. De tradisjonelle selskapene flyr til markert lavere priser enn før. Når man i mange tilfeller kan reise like billig uansett hva flyselskapet heter, endres reisemønstrene. Dette vil helt sikkert gi økt trafikk, flere nye ruter og nye reisemål i tiden fremover.

— Hvor ser du for deg nye ruter ut fra Flesland?

— Vi snakker jo om Europa. Blant annet er Middelhavs-området og flere land i det tidligere Øst-Europa spennende. Til og fra disse delene av vår egen verdensdel er det nå en kraftig vekst i trafikken. Her ligger det store muligheter, hevder Aksnes.

NYE RUTER: Fra og med i går er Dag Aksnes lufthavnsjef på Flesland. Nå skal det satses på å få flere nye flyruter mellom Bergen og utenlandske byer. ARKIVFOTO: RUNE VALDERHAUG