Gårsdagens debatt om Arnatunnelen handlet formelt om hva den forestående konsekvensutredningen av tunnelen skal fokusere på. Høyre, Frp, KrF og Pensjonistpartiet vil gi full gass og belyse tunnelens fordeler; kortere reisetid og redusert trafikk gjennom Arnadalen. Målet er byggestart i 2006/2007.

Mindretallet Ap, SV, RV, V og Sp bremser i hver sving og krevde i går at utredningen må handle om konsekvensene av økt trafikk inn til sentrum.

Bystyret delt

— Det går en strek gjennom dette bystyret i denne saken. Spørsmålet er om det er fair å utrede og utrede når vi likevel vet at det er et flertall for tunnelen, sa KrFs Trygve Birkeland.

I spørsmålet om Arnatunnelen går KrF med flertallet og mot sitt eget byråd. Partiet fikk mye oppmerksomhet omkring sitt standpunkt. Flere raljerte med KrFs omtale av Arnatunnelen som miljøtunnel.

Dette forsvarer Birkeland med at utslippene inne i tunnelen kan renses. Avkjørselen til Arna vil KrF gjemme inne i Fløyfjellstunnelen. - Da slipper i hvert fall sentrum flere tunnelinnslag, sa Birkeland.

Borghild Lieng hadde følgende hjertesukk til KrFs miljøsyn: - De 37.000 ekstra bilene skal jo ut av den tunnelen på et tidspunkt, sa Lieng.

Alternativet

Mindretallet krevde i går at utbedring av veien mellom Arna og Midtun blir satt opp som et alternativ til Arnatunnelen. Dette ønsket er også kommet fra fylkesmannens miljøvernavdeling. Samme kravet kommer fra fylkets komité for miljø og samferdsel. Der stemte KrF for. I går sørget KrF for at dette ble avvist.

— Vi ønsker ringvei øst og to spor for toget gjennom Ulriken i tillegg til biltunnel, sa Birkeland.

— Dette er å overkjøre et stort mindretall. Jeg synes dette er mangel på respekt for et stort mindretall, lød hjertesukket fra Aps Heidi Havelin.

Frps Gunnar Bakke svarte med å hevde at mindretallet bruker hver anledning til å stikke kjepper i hjulene for Arnatunnelen. - Hadde bybanen vært utredet så mye som Arnatunnelen, hadde prosjektet vært skrinlagt for lenge siden, sa Bakke.

Valgkamp-sak

Flere representanter brukte ord som arrogant, skuffende og filibuster-teknikk.

Gårsdagens forsøk på omkamp om Arnatunnelen er neppe den siste. Vegvesenets fremdriftsplan tilsier at konsekvensutredning og kommuneplan skal være klar i løpet av året.

Dermed blir det et nytt bystyre som skal ta stilling både til resultatet av utredningene og de endelige vedtakene rundt tunnel-prosjektet. Gårsdagens debatt var nok mest en smakebit på et sentralt valgkamptema.