«Rocknes» ble levert til Jebsen i 2001, men var i fart bare en kort periode før skipet ble lagt i dokk for omfattende endringer.

I september i fjor var båten atter klar for sjøsetting, denne gang som spesialfartøy for dumping av stein på undervannsinstallasjoner offshore.

— Båten er i dag et helt annet skip enn det vi leverte i 2001, sier teknisk direktør Cristian Bayer ved skipsverftet J.J. Sietas Werft i Hamburg til Bergens Tidende.

— Båten er blant annet blitt 2100 tonn tyngre, sier Bayer. Kostnaden med ombyggingen var også stor:

— Ombyggingen var dyrere enn det skipet kostet nytt, sier Bayer.

Det ble blant annet bygd et stort såkalt lossetårn på båten. Bayer vil ikke spekulere i hvordan endringene kan ha påvirket skipets egenskaper i sjøen.

— Men det er klart at vektøkningen har hatt innvirkning på skipets stabilitet på en eller annen måte. Jeg vil anta at tyngdepunktet ble forskjøvet oppover i båten, sier Bayer.

Fikk høyere tyngdepunkt

Skipet gjennomgikk full sertifisering i det anerkjente tyske klasseselskapet Germanischer Lloyd etter ombyggingen, og hadde alle nødvendige godkjenningspapirer da det ble sjøsatt i fjor høst. I dette arbeidet ble det gjort omfattende stabilitetsberegninger.

Klasseselskapet Germanischer Lloyd i Hamburg hentet i går frem alle disse på nytt.

— Det kan godt hende at tyngdepunktet havnet litt høyere. Men alle våre stabilitetsoppgaver ser ut til å være i orden, sier Hans Joachim Försterling ved Germanischer Lloyd til Bergens Tidende.

Det samme sier skipets hollandske operatør Van Oord, som var med på ombyggingsprosessen.

— Stabiliteten var helt i tråd med de høyeste kravene. Alt var OK, sier Bert Grothuizen hos Van Oord.

Direktør Bjørn Jebsen i Jebsen Management uttalte til NRK i går at sikten fra broen var noe redusert etter ombyggingen, men ikke vesentlig.

- Utmerket å manøvrere

Olav Tangedal, den ene av skipets to kapteiner, har bare godt å si om skipets sjøegenskaper.

— Det var en utmerket båt å manøvrere., sier Tangedal.

— Den oppførte seg heller ikke annerledes i sjøen etter ombyggingen. Det overrasket oss faktisk litt, sier Tangedal, som gikk i turnus med den savnede kapteinen Jan A. Juvik.

Tangedal stiller seg uforstående til påstanden fra los Alf Ove Austevoll, som i gårsdagens BT sa at flere loser har vært bekymret for styreegenskapene på «Rocknes» og søsterskipet «Stones».

— Det sier kanskje noe om losen? Båten var stor, men jeg har i alle fall aldri hatt noen problemer med å styre den, sier Tangedal.

Han mener heller ikke at den krappe svingen inn i Vatlestraumen, like før stedet der båten gikk rundt, er spesielt krevende.

— Nei, det er en ganske grei manøver. Det gjelder bare å svinge i tide, sier Tangedal.