— Vi er både stolte og beæret over denne avtalen, som vi har jobbet intenst med i to år. IOC har 11 gigantiske sponsorer, alle ledende merkenavn på verdensbasis. Det er første gang organisasjonen som har verdens syvende største økonomi - på linje med Tyskland - inngår en lisensavtale. Og så ble det med en liten hjørnesteinbedrift på Vestlandet! Er det rart vi er høyt oppe i en turbulent tid for norsk eksportindustri?, sprudler adm. dir. Sturle Harald Pedersen i Dale of Norway til Bergens Tidende.

Men skal ha et slett gangsyn for ikke å registrere Dale-sjefens strålende kroppsspråk. Det står til olympisk gull.

Han ønsker ikke å gå i detalj om hva bedriften må ut med for å få dette oppdraget.

— Det er en avtale til å leve med. For oss er det overmåte viktig å inngå en slik langsiktig allianse. Arbeidsplassene og bedriften styrkes. OL-programmet skal utvikles over tid, vi må ikke gape over for mye.

— Gerhard Heiberg er jo leder for IOC's markedskomité...

— Riktig, men han kom inn i dette arbeidet etter at avtalen i prinsippet var klar. Det sier seg vel selv at han også er fryktelig stolt og glad på Norges vegne.

Eksporten stuper

Terrorangrepene mot USA 11. september i fjor, skapte negative ringvirkninger for mange. Dale of Norway inkludert. Ansatte ble permittert og måtte sies opp. Amerikanerne som er en stor kjøpergruppe, holdt seg i ro i hjemlandet. Turist- og suvenirmarkedet blødde. Sterk kronekurs har ført til at norsk eksport har stupt med drøye ti prosent i år.

— Når vår bedrift har 80 prosent av omsetningen knyttet til eksport, sier det seg selv at vi opplever tøffe tider. Salget på det norske markedet er svakt. Denne IOC-avtalen kunne knapt kommer mer beleilig, hevder Pedersen som ikke kan slenge nye arbeidsplasser på bordet - ikke med et første. Kanskje om noen år.

— Hva rommer IOC-opplegget?

— At Dale skal utvikle og produsere gensere og relaterte produkter til Athen-lekene i 2004, til Torino i 2006, Beijing i 2008 og vinter-OL i 2010 - arrangøren her er ikke valgt ut ennå. Dette inkluderer plagg til orgnisasjonskomiteer og offisielle IOC-medlemmer, de «offisielle» genserne til lekene og til kulturopplegget. Vi er en vinterbasert bedrift som satser mest på ull. Nå kommer sommer-OL og utfordrer kreativiteten og planleggingsevnen hos alle involverte. Dette setter kvalitetslinjen til Dale på en virkelig test!

Olympisk identitet

Hovedmengden av produksjonen vil skje ved hovedfabrikken i Vaksdal kommune. Men den store, sportslige verden skal ikke overflommes av «norsk» stil og smak. Dale of Norway er en internasjonal aktør, og det er den olympiske identitet som nå skal markedsføres via kvalitet, unik design, funksjonalitet og innovative løsninger.

— Dette er ikke bare en stor dag for Dale of Norway. Også norsk eksportindustri kan se på IOC-avtalen som en gedigen og kjærkommen fjær i hatten, mener adm. dir. Sturle Harald Pedersen og ramser opp de andre lisenspartnerne bedriften har: Disney-konsernet, Aschehoug, Ole Bull Stiftelsen, Edvard Grieg Museum Trollhaugen, det amerikanske skiforbundet, den amerikanske OL-komiteen, det kanadiske alpinlandslaget, Norges Skiforbund og Norges olympiske komité.

Skutt gullfuglen

Dale of Norway-organisasjonen teller i overkant av 300 ansatte. 250 har base i Vaksdal, 24 i Arna og resten i markedshovedkvarteret i Bøhmergaten. Bedriften eksporterer produktene til 35 land, og hadde 240 millioner kroner i 2001-omsetning - som var et godt år. Driftsresultatet var 23,8 millioner kroner, etter skatt sto det 11,2 millioner kroner på bunnlinjen.

— Når jeg snakker om en IOC-avtale verd en halv milliard norske kroner for oss, er det et konservativt og forsiktig anslag. Kjører vi et smart løp i disse årene, tør jeg nesten ikke tenke størrelsen på den gullfuglen vi har skutt, mener Sturle Harald Pedersen på denne enorme dagen for Dale of Norway.