Hørt på Mausoleet, Norges Handelshøyskole under «Uken 96»:

— Hei, vil du være med på jordomseiling?

— Jada, men jeg kan ikke seile.

— Kan du lage mat, da?

— Jeg kan koke pasta.

— Det holder det, du kan bli med!

«Sleipe» sjekketriks kan altså føre til så mangt, syv år etter. Denne uken starter det store seilereventyret for Guro Steine, og Steinar Jørgensen, - hun fra Drøbak, han fra Bergen. Hvis alt går slik de to siviløkonomene håper, skal de - med hjelp av SY «Marialene» pløye verdenshavene i 2-3 år.

De er ikke de første som legger ut på langtur på havet. Det spesielle med denne seilasen er at mannskapet - i tillegg til mor og far - består det av Olve på bare 9 uker og Håkon på 3 ½ år.

Mannskapet ser slik ut:

Steinar Jørgensen, 36 skipper, mekaniker, handy- og altmuligmann.

Oppvokst på Milde, seilt i hele sitt liv, tre ganger til Shetland, i Middelhavet og de siste årene i Oslofjorden fra basen i Drøbak der han nå er bosatt.

Guro Steine, 30, co-skipper, navigatør, skribent og coctail-matros.

Født i Drøbak, hadde aldri satt sine bein i en seilbåt før hun ble «sjekket opp» av en høy og mørk bergenser i Breiviken. Siden er det blitt både seilturer og regattaer.

Håkon, 3 ½ år , Første lettmatros, badetemperaturmåler, ansvarlig for lensepumpe og potetvasker. Har seilt fra han ble født.

Olve, 9 uker, Andre lettmatros og vekkerklokke. Vil vokse opp, og forhåpentlig lære å gå om bord i en seilbåt.

— Ferden går langs svenskekysten, Skagen, Tyskland, engelske kanal, Biscaya, forhåpentlig Kanariøyene og derfra tvers over Atlanteren til Karibia.

— Og hvor er vi da på kalenderen?

— Hvis alt går greit: når dere hutrer og frykter store strømregninger til vinteren!

Siden skifter småbarnsfamilien hav, via Panamakanalen. Så skal Håkon få klappe skilpadder på Galapagos, deretter Tahiti og andre drømmeøyer sør i Stillehavet, før kurs settes mot New Zealand og Australia. Bali og Mauritius lyder forlokkende før det afrikanske kontinent rundes og skipper Jørgensen setter autopiloten på Karibien for 2. gang, blant annet via Napoleons St: Helena. Siste etappe blir strekket østover Atlanteren igjen, med Falmouth sørvest i England som referansepunkt. I 2005, eller kanskje 2006.

Ingen prestisje

— Og siden blir Oslofjorden for nordgående en ren paradeseilas?

— Det får vi håpe, og at vi da er kommet til 2005, kanskje 2006!

Steine/Jørgensen vet godt at seilasen står og faller med ungenes reaksjoner.

— Går det ikke, så snur vi. Vi legger ingen prestisje i ekspedisjonen, sier paret samstemt.

Båten er en Bostrøm 37, bygget i 1986, en av de aller siste Bostrømene som ble laget. En smekker havseiler, som skal kunne greie alle kjente strabaser. Hennes søsterskip, den ikke ukjente jordomseiler Ragnar Kvams «Northern Quest», har seilt jorden rundt i 14 år. Sånt inngir trygghet

Galskap -nei!

«Marialene» har fått havn etter to frustrerte beste- og gudmødre som ikke så lett har vent seg til tanken på at de ikke vil få se barnebarna på lang, lang tid. Inne i navnet har de dessuten fått puttet inn «Aria» som båten het før Steine/Jørgensen kjøpte den i fjor. Det heter seg jo at man ikke skal endre navnet på en båt.

— Galskap?

— Klart vi har hørt den reaksjonen, sier Steinar, men for oss er dette en drøm som har utviklet seg over lang tid.

— For oss er dette en flott anledning til å få masse tid sammen med barna. Mulig det er en reaksjon på vårt vanlige A4-liv i Drøbak, med jobber i Oslo og bringing og henting i barnehage og alt som hører med, sier Guro.

Guro og Steinar kalkulerer med at levekostnadene blir lavere enn hjemme. Kalkylen lyder på rundt 200.000 kroner i driftsutgifter i året. De har solgt bilen, og huset i Drøbak leier de ut.. Båt og utstyr har til sammen en verdi av 1,2 millioner kroner.

— Vi bør nok passe på å seile i Håkons «tempo». Vi må gjøre ting på land slik at vi skaper variasjon i hverdagens hans.

— Mens Olve vil ikke vite at det finnes noe alternativ til å vokse opp i en 37-fots stor båt. Vi har forsikret oss om at bagen på vognen passer ved siden av Guros køye. Som vi gjorde med Håkon, kommer vi til å sette Olve i bilstol som vi sikrer i båten både når han er med oss i cockpiten og som «stol» under dekk.

MANNSKAPET: Hele den eventyrlystne familien Steine Jørgensen.