— Det er tøffe tider i markedet, sier Kåre Bottolfsen, administrerende direktør i KJS Servering.

De siste ukene har nattklubben Agora skiftet eiere og navn, Roof Garden og Miles Ahead skal åpne med nytt navn og nytt konsept fredag.

I tillegg sliter, etter hva Bergens Tidende erfarer, en rekke utesteder tungt med økonomien.

For vi går mindre ut på byen, drikker mindre øl og legger igjen mindre penger. Iallfall på brun, kullsyreholdig drikke.

— Våre tall viser en nedgang på 14-15 prosent til storhusholdninger. Men salget til dagligvarebransjen øker, sier informasjonsansvarlig Lisbeth Hope Frugård i Hansa Borg Bryggerier.

Røykeloven får skylden

Totalt i Norge er salget til utelivsbransjen falt med 9,8 prosent første kvartal sammenliknet med samme periode året før. Det viser tall fra Bryggeri- og mineralvannforeningen (Brom).

Frugård sier røykeloven trolig er en av årsakene til at ølsalget faller kraftig.

— Endringene i salget var små i fjor. Røykeloven fikk ikke noen særlig effekt før i år. På slutten av året har man julebordene, men i januar, februar og mars er markedet mer ømfientlig, sier hun.

I tillegg er forskjellen mellom pris i butikk og pris på utested større enn tidligere. Derfor tror hun mange heller tar en ekstra pils hjemme. Det totale ølsalget til Hansa Borg er stabilt.

Hos storebror og konkurrent Ringnes sier administrerende direktør Jan Bodd at han ikke har nøyaktige tall, men at nedgangen ikke er så stor som tallene fra Brom viser.

— Vi merker selvsagt røykeloven vi også, men da er det viktig å være kreative. Vi må gjøre det spennende og morsomt å gå ut på byen, og det samarbeider vi med utestedene om.

Bottolfsen i KJS, som blant annet står bak utestedene Mood og Cafe Contrabar, tror røykeloven er en viktig årsak til nedgangen.

— Vi har satset hardt på steder hvor det er tilrettelagt for røykere. Jeg tror det er verre for steder hvor det har vært vanskeligere å gå ut for å røyke.

Bottolfsen sier utestedene til KJS har økt ølsalget så langt i år. Det, mener han, er et resultat av hardt arbeid med omprofilering.

-Hele bransjen er i starten av en omstrukturering. Jeg tror det kommer til å bli både færre steder og færre aktører i Bergen. Konkurransen er stor, og det krever mer ressurser enn tidligere å starte.

Idol-konkurranse

Ølsalget i dagligvarehandelen sank bare med 1,8 prosent i årets tre første måneder.

— Folk drikker ikke mindre alkohol. De sitter kanskje mer hjemme. Vi har fått sterk konkurranse fra tv med sterke konsepter som Idol. Fredagene er blitt mye mindre attraktive å gå ut på, sier Bottolfsen.

Hos Sinco, driftsselskapet til utestedene Metro, Soho og Engelen, sier daglig leder Jan Georg Lehmann Syversen at også han merker konkurransen.

— Det er ikke det samme trykket som tidligere. I forbindelse med røykeloven fikk vi en salgsnedgang på 10-15 prosent på Engelen, men det har tatt seg opp igjen nå.

Lehmann Syversen sier det er vanskeligere enn tidligere å lokke folk ut på byen på fredager, men mener markedet har bedret seg kraftig etter påske.

— Rekordsalg av flatskjermer og rekordsalg av dvd-er. Folk må jo se på dette en eller annen gang også. Folk som har vært i bransjen i mange år sier at under oppgangstider går det utover utelivsbransjen. Da bruker folk heller pengene på å pusse opp.