Øl til 6,50 kroner per flaske fikk både bergensere og andre nordmenn til å hamstre.

Rema 1000-butikkene landet over solgte over 13 ganger så mye øl sist fredag som de gjorde tilsvarende fredag for et år siden. Det opplyser direktør Geir Solstad til Nettavisen. 380.000 flasker med billig øl ble solgt unna, mens det «bare» ble solgt 26.000 flasker av samme merke samme fredag for et år siden.

Rema-butikken i Vestre Torggate var tidlig lørdag utsolgt for det billige Grans-ølet, mens Kiwi i Vaskerelven gikk tom for Seidel.

Mandag morgen ble lageret fylt opp igjen, men pågangen var stor også i går.

— Vi har allerede solgt 150 flasker med dette ølet, sier kjøpmann Thor-Vidar Nilsen i Rema-butikken i Vestre Torggate til Bergens Tidende klokken 13 mandag ettermiddag.

Men bare én kunde studerer pallen med billig øl mens Bergens Tidende er i butikken.

Thor-Vidar Nilsen får ny forsyning onsdag, og er ikke redd for å gå tom. Han tror den voldsomme interessen for billig øl kommer til å avta.

— Prisreduksjonen gir stor oppmerksomhet nå, men nyhetens interesse avtar nok, sier han.

Før helgen solgte han ut 1000 flasker med Grans øl. Kjøperne svikter de andre og dyrere øltypene, som alle Hansas varianter.

— Det er klart det går ut over de andre merkene, sier Nilsen.

Ikke minst går det utover salget av rusbrus. Etter nyttår har salget av rusbrus stupt, og priskrigen på øl gjør ikke saken bedre.

— Salget av rusbrus har omtrent stoppet helt opp. Når du kan få fem øl for samme pris som en rusbrus, sier det seg selv at folk ikke kjøper det, sier butikksjef Espen Johannesen i Kiwi Vaskerelven.

Han har fylt opp lageret med den billigste ølsorten, men hadde i går ettermiddag ikke solgt rare greiene.

Foreløpig foregår ølkrigen mellom kjedene Rema, Bunnpris, Coop og Prix. Representanter for Rimi ønsker ikke å si hvorvidt de ønsker å kaste seg inn i kampen. På Rimi-butikken i Gågaten fikk BT heller ikke vite hvordan ølsalget var gjennom helgen.