RUNE VALDERHAUG

— Dette er det første helikopteret som er spesielt designet for sivil trafikk, og særlig med tanke på offshore. Vi er svært glad for at Statoil har hørt på sine egne ansatte når man skulle velge fremtidens helikoptertype i Nordsjøen, sier lederen for LOs helikopterutvalg, Ketil Karlsen, til Bergens Tidende.

I alt fire nye superhelikoptre av typen Sikorsky S 92A skal pendle mellom Flesland og Norsk sektor i Nordsjøen. Norsk Helikopter satte det første inn i trafikk i går. 21. mars kommer det neste. Deretter får konkurrenten CHC Helikopterservice to maskiner, som skal fly for Norsk Hydro.

— Dette vil øke både sikkerheten og komforten for dem som pendler til og fra Nordsjøen. Helikopterreisen er isolert sett den største risikofaktoren i norsk oljevirksomhet. Mange oljearbeidere kvir seg for reisen til og fra jobb. Når komforten om bord nå blir så mye bedre, gir også det en helt ny opplevelse av sikkerhet, sier Karlsen. Han var gjest da S92A-helikopteret ble døpt «Mona Lisa» på Flesland i går.

Behagelig

Roald Brandsdal fra Sotra jobber på Gullfaks C-plattformen. Han var med på den første turen inn til Flesland i går formiddag.

— Dette var veldig bra, lyder Brandsdals dom. Og han får støtte fra kollega Eirik Walle fra Bergen.

— Her var det mindre støy, mer plass, vi kan stå oppreist inne i kabinen, vi får musikk under turen, og støyen er langt mindre. Helikopterreisen var en helt ny opplevelse med S92-helikopteret. For første gang har jeg hatt en behagelig reise til og fra Gullfaks, sier Brandsdal.

— Ja, dette var veldig mye bedre enn det vi tidligere har opplevd i helikopter. Nå slipper vi å sitte med medpassasjerenes knær opp i skrittet, legger Walle til.

120 millioner

Markedssjef Geir Tynning i Norsk Helikopter er synlig stolt over å vise frem den nye og skinnende blanke doningen i rødt, hvitt og blått til 120 millioner kroner. Nå skal selskapets to nye helikoptre i første omgang frakte Statoil-ansatte mellom Flesland og Statfjord, Gullfaks, Troll, Veslefrikk og det nye Kvitebjørn-feltet frem til 2010. Da går dagens flykontrakt ut. Men Norsk Helikopter har flere anbud inne hos oljeselskaper, og vil kjøpe flere S92-maskiner, dersom disse går i boks.

Høyere toppfart

S92A er en helt nyutviklet helikoptertype. Maskinen som landet på Flesland i går, er det aller første S92A som settes i trafikk i Europa. Det har 19 passasjerseter, og Tynning lover at oljependlerne vil oppleve bedre sikkerhet og komfort. Kabinen er større, mer romslig og gir bedre plass. Dessuten er det verdens første offshoremaskin med aircondition, noe som vil bety mye for passasjerene når de skal reise i tjukke overlevingsdrakter på varme sommerdager. Det har også trådløst musikkanlegg i kabinen, eget avisingsutstyr for å kunne fly under isingsforhold. Toppfarten er 150 knop mot 125 knop for forrige generasjon av offshorehelikoptre, det kan ta med mer last og bagasje, gir bagasjestuerne en enklere jobb, takler dårlige værforhold bedre, og er utstyrt med flytepontonger, som øker stabiliteten hvis det må nødlande i sjøen.