LES OGSÅ: SAS-kunder flådd i telefonkø

«Samtalen koster 39 øre per minutt fra fasttelefon. Kostnaden fra mobil er avhengig av ditt abonnement».

Det er beskjeden til alle som ringer Forbrukerrådets 815-nummer. Først kommer man til en automatisk telefonsvarer, deretter et sentralbord i Oslo. Etter tre forsøk kommer BT gjennom til Forbrukerrådets kontor på Murallmenningen. Å slå opp i telefonkatalogen hjelper ikke, for der står bare det samme 815-nummeret.

Misfornøyde forbrukere

— Vi har fått henvendelser fra folk som er misfornøyd med at vi har 815-nummer, medgir direktør Anne Raaheim i Forbrukerrådet Hordaland. For øvrig henviser hun til ledelsen i Oslo for å få en forklaring.

Som BT skrev i går, er femsifrede kundenummer og 815-nummer kostbare for mobilabonnenter. Få er klar over at de betaler opptil 4,39 kroner per minutt når de står i kø til eller snakker med et slikt nummer. Prisen er avhengig av type mobilabonnement, men de største operatørene tar stort sett minimum 1,99 kroner minuttet.

— Vi tenkte over dette da vi innførte nytt telefonsystem i 2003. Men det har vært relativt få klager, sier avdelingsdirektør Bjørn Baltzersen i Forbrukerrådet.

- Får god hjelp

— Jeg pleier å spørre de som klager om de har fått god hjelp, og det har de som oftest. Den hjelpen ville kostet hundrevis hos en advokat, og da er kanskje ikke en femmer eller to så mye å bråke for, fortsetter Baltzersen.

815-nummeret ble innført for å redusere køene, særlig i de store byene.

— Nå blir innringere automatisk satt over til ledige konsulenter, uansett på hvilket kontor de sitter. Det sikrer oss mot køer, samtidig som responstiden er nede i under et halvt minutt, sier han.

Baltzersen understreker at Forbrukerrådet ikke får inntekter fra telefonene. Det er det teleoperatørene som gjør.

— Det er klart det er uheldig at det er såpass dyrt å ringe oss fra mobil, men det er ikke så mye vi kan gjøre med det. Å ta hele kostnaden selv ville veltet budsjettet vårt, sier avdelingsdirektøren.

Også BT koster

Han er ikke alene om å tilby nye, men dyre telefonløsninger for kundene. 505 bedrifter og etater har kjøpt femsifret nummer, deriblant Bergens Tidende.

— Fra fasttelefon koster det 39 øre i minuttet å ringe vår kundetelefon 05500. Fra mobil gjelder prisene som operatørene setter. Men vi har mange andre kanaler der folk kan nå BT. De kan ringe våre vanlige åttesifrede nummer eller bruke internett, sier salgssjef Birthe Solum ved BTs kundesenter.

Helse Bergen har også skiftet til et femsifret hovednummer. Informasjonssjef Mona Høgli sier at de ikke var klar over hvor dyrt det er å ringe fra mobil.

— Men vårt gamle nummer, 55 97 50 00, er fortsatt operativt. Det er mulig at vi bør markedsføre det litt mer i fremtiden, sier Høgli.