• Wow, utbryter Sissel Tolaas i det hun ser «Storddøra» ruve foran henne. Ti år etter at drømmen begynte å ta form.

Endelig er den på plass, den 15,9 meter høye og 7,15 meter brede døren med små propeller plassert inni 20 kuber av skuddsikkert glass. «Storddøra». Sissel Tolaas sin baby. Hennes «visualisering av vær», som hun kaller det. I dag skal den avdukes. I går kveld så den Berlin-bosatte kunstneren den for første gang. Sin egen dør til — eller fra - hjemplassen Stord.

— Jeg tror jeg forutså at det kom til å bli en lang prosess, sier Sissel Tolaas.

— Det var nok derfor jeg kalte den «Storddøra». Fordi det kunne bli en dør, og hvis det ikke var blitt noe av, hadde Stord vært dø for meg, forklarer hun.

Språkforvirret

I går kom hun hastende inn døren til Galleri Giga, til åpningen av utstillingen som viser prosessen frem mot dagens offisielle åpning av døren. En smule språkforvirret og tydelig oppspilt holdt Sissel Tolaas et lite foredrag der hun fortalte om den lange veien frem mot døråpningen.

— Jeg har forsøkt å forstå hvorfor det har tatt så lang tid, og jeg har forsøkt å overse at det har tatt så lang tid, sa hun.

Tolaas har vært provosert noen ganger. På trege politiske prosesser hjemme i Norge.- Ute er jeg vant til at man får et oppdrag, og man leverer.

Sånn fungerer det ikke i lille Norge. Noe som nok kan være vanskelig å akseptere for en kunstner som jobber i Berlin, London, New York, Shanghai ...

Ti år

Sluttfristen er stadig utsatt, ti år har det faktisk tatt.

— Jeg har lært noe om tålmodighet; her betyr «i morgen» om ti år. Dette har provosert meg til å ha mer kontakt med Stord enn jeg kanskje hadde regnet med. Var det ikke for «Storddøren», ville jeg kanskje møtt familien min andre steder enn her.

— Hvor mange ganger underveis har du angret på at du satte i gang med dette?

— Jeg har ikke tenkt så mye fra begynnelse til slutt. Jeg visste hvordan den skulle se ut, og jeg visste hvordan jeg ville gjøre det. Prosessen er like viktig som produktet, mener Tolaas.

Nå er det gjort. Resultatet er ifølge kunstneren perfekt. Fantastisk. Prislappen endte på 5,9 millioner kroner.

— Hva var det som i det hele tatt fikk deg til å gi deg i kast med dette prosjektet?

— He he. For ti år siden gjorde jeg «Artscape Nordland», og jeg begynte å bli litt kjent. Så da fant vel Stord ut at de skulle få tak i meg før jeg ble for dyr. Selvfølgelig; det er jo et lite lokalsamfunn. Men jeg tar det samme honoraret i dag som da, røper hun og humrer lurt.

Nå lover den internasjonale stordabuen at hun skal bruke «Storddøra» til å åpne noen flere dører i utlandet. Både for seg selv og for Stord.

15,9 METER HØY og 7,15 METER BRED: Det er ti år siden kunstneren Sissel Tolaas begynte å drømme om å lage en dørskulptur på Stord. I går så hun resultatet for første gang, og i dag åpnes døren.