ANNE MYKLEBUST ODLAND

Ryktet har gått. Folk har kommet fra Bømlo, Sotra, Lysefjorden og Askøy for å se det lille Jesusbarnet i Store Kalsøy kirke i Austevoll.

— Folk har gått mann av huse. Vi har hatt tilskuere til og med fra Hamar! sier Grethe Sæle fra Hundvåkøy. - Aldri før i Austevoll kommune er det noe som har samlet så mye folk, sier hun oppglødd.

Glitter og lappskaus

— Men nå er det bare tre forestillinger igjen og så skal vi ha juleferie, sier hun.

En horde av begeistret publikum er på vei ut av kirken. Ikke bare julebudskapet, men også vinteren har de fått på forskudd i år, og ute knaser det i snøkrystaller. Hvite kappekledde barn med glitter i håret og voksne skuespillere kledd i kostymer fra Jesu tid - femti til sammen - skynder seg også gjennom kulda. Over til menighetshuset og til store lappskausgryter; En kjapp middag før det er på an igjen med enda en forestilling. Nummer ni i rekken.

I oktober overtok Hundvåkøykoret Store Kalsøy kirke. Mens presten og kateketen i kirken fikk hver sin rolle i julespillet «Og det skjedde i de dager», ble menigheten nødt til å flytte ut.

— Det er seks kirker her på Austevoll og neste er bare ti minutter unna, så ingen har trengt å gå glipp av gudstjenester, sier korsanger og initiativtaker Malene Skår og blunker lurt.

En dugnadsgjeng gjorde kirkerommet om til en diger scene. Med lysrigg, lydanlegg og kulisser. Sakristiet ble omkledningsrom og sminkeværelse. Ekte sauebreking ble tatt opp på lydbånd. Til scenen på Betlehemsmarken...

Men forberedelsene til julespillet startet lenge før oktober, og lenge før Maria ble svanger med Jesus. For gjengen på Austevoll har trengt mer enn ni måneder på å forberede Jesu fødsel.

Julespill på dugnad

Faktisk hele to år.

Det var noen ambisiøse damer i koret som fikk ideen om å sette opp en selvskrevet musikal - et julespill. De ville ha levende orkester, sang, skuespill, kostymer, kulisser, en skikkelig scene. Men aller først begynte de å lese Bibelen.

— Vi leste alle de fire juleevangeliene, så begynte vi å skrive dialoger. Det skulle handle om Maria fra hun var liten jente og frem til Jesu fødsel, forteller Malene Skår.

Men akkurat dette står det lite om i evangeliene, så skrivegruppen brukte fri fantasi. Presten og soknerådet fikk i oppgave å godkjenne manus teologisk.

Deretter ble sangpedagog og dramalærer engasjert. Organisten i menigheten begynte å arrangere favorittsangene som koret hadde plukket ut - alt fra «Bridge over trouble water», til «Fangekoret» - og rektor på kulturskolen stilte opp med trommesettet sitt. Hundvåkøykoret talte 25 voksne sangere. Men de innså at de trengte barn til spillet, og dermed startet like gjerne kulturskolen opp et eget barnekor bare for prosjektet.

— Det har vært dugnadsarbeid her på øya i to år. Vi er femti på scenen, men minst hundre har vært engasjert i tillegg, forteller Malene Skår.

Fra 6 til 60

Sponsorgruppe, scenearbeidere, og en sygruppe har vært i arbeid. Og de som ikke har sydd og snekret eller skaffet penger eller sunget, de har stilt som barnevakter og kaffekokere.

— Vi som er med er fra 6 til 60 år, sier Malene. - Det har vært enormt samlende. Vi har hatt det utrolig fint i lag.

Ni fra hennes familie er med: Henne selv, to sønner, to svigerdøtre og fire barnebarn.

— Jeg har vært organist flere steder i landet, men det er bare her det går an å få til noe som det her, sier Steinar Christensen. - Øybefolkningen er som en stor familie, sier han.

Også presten, Kjell-Asle Børnes fra Sotra, har nesten ikke ord.

— De står på sent og tidlig, og publikum sitter her og tørker tårer. Noen ser det for tredje gang! Det er noe med hvordan budskapet blir formidlet. Det veksles mellom bibelsk fortelling og en moderne måte å vitne om hva juleevangeliet betyr i dag, sier han.

Kvinnelige hyrder

Det eneste problemet på Store Kalsøy og Hundvåkøy har vært å skaffe nok menn.

— De er ute på fiske! Derfor har vi en kvinne som Kong Melchior og kvinner som hyrder, ler Malene.

Men enkelte av de mannlige fiskerne har gjort alt de kan for å være med i stykket. Inge Marius Skår for eksempel. I sommer la han opp turnusen sin, slik at han visste han ville ha fri akkurat de tre ukene rundt spillet. Mens han har vært ute på fiske har han dessuten hatt med lydbånd for å lære sin stemme på korsangene.

— Jeg har vært litt engstelig for ikke å greie å lære det. Jeg har jo bare fått med meg halvparten av øvelsene. Men jeg ville så gjerne, sier han.

ELISABETH: Mandana Zadeh spiller Elisabeth, jomfru Marias tante. Bak: Daniel Stenevik (f.v) og Hans Austevoll, som slaver av Herodes.<p/>FOTO: HELGE SUNDE
ENGASJEMENT: Femti personer er med på scenen som sangere, skuespillere og statister. I tillegg har minst et hundretall personer vært aktive i kulissene. På Austevoll kan de så visst mer enn å fiske!.<p/>FOTO: HELGE SUNDE
STORE KALSØY KIRKE: I oktober fikk Hundvåkøykoret og de andre involverte i musikalen overta kirken på Store Kalsøy. Menigheten måtte gå på gudstjenester i andre kirker.<p/>FOTO: HELGE SUNDE