— Deg vil vi ikke ha om bord. Jeg vil ikke ha noen diskusjon her. Gå vekk, sa daglig leder Rune Viksund i Viksund Båt bryskt til lederen Norges Miljøvernforbund.

Bare synet av Oddekalv var en rød klut. Også ved andre stands ble Oddekalv erklært uønsket. - Kom deg vekk herfra, sa en annen utstiller.

For mye teak

Miljøverneren ønsket å finne ut hvor mange båtprodusenter som bruker trevirke fra de truede regnskogene.

— Det gjør dessverre altfor mange, konkluderte Oddekalv etter å ha ruslet rundt på messen et par timer.

  • Vi prøver å bruke mindre teak i produksjonen av fritidsbåter, sier markedssjef Leif Bergaas hos Askeladden-produsenten Henrik J. Askviks Sønner AS.

Norges største fritidsbåtprodusent ble for tre-fire år siden kontaktet av Regnskogfondet med oppfordring om å bruke mindre teak.

— Vi leverer ikke lenger de minste modellene våre med teakdørk. På større modeller er det ikke standard, men kunden kan bestille det som ekstrautstyr. Vi føler vi har satt inn tiltak som ivaretar de økologiske interessene, sier Bergaas.

Solcelle-drevet

Miljøvennlig er i alle fall Terhi-robåten, som også er å finne på båtmessen. Den blir drevet av en motor som henter strøm fra et solcellepanel.

Under båtmessen blir den finske miljøvennlige båten vist frem for aller første gang. Motoren kan putre og gå i to og en halv time før solcellepanelet må aktiveres og batteriet lades igjen. Hastigheten tilsvarer litt mer enn dorgefart. Båten egner seg best i innsjøer og vann.

Rundt hundre utstillere gjør «Dra til sjøs»-messen til den største i sitt slag siden den første tidlig på 1990-tallet. Den er vanligvis den best besøkte messen på Vestlandet.

UØNSKET: Kurt Oddekalv ville finne ut hvor mye teak og mahogni fra regnskogene det er i fritidsbåtbransjen. - Kom deg dekk, sa flere utstillere.