I skuffelsen over at Kystverket ikke vil heve ubåtvraket, men anbefaler tildekking, langet lederen av Norges Miljøvernforbund, Kurt Oddekalv, ut mot ledelsen i etaten.

— Det er uverdig en nasjon som Norge at ledelsen i Kystverket begynte utredningen i denne saken med å bestemme seg for å gå for tildekking fremfor heving. Etter min mening er forurensningen veldig konsentrert i et lite område på havbunnen. Vrakdelene ligger ikke dypere enn at det er mulig å heve dem med den undervannsteknologien vi har i Norge, sier han til BT.

— Hadde vi nå hatt ferdig spesialfartøyet vårt - «Miljødronningen» - skulle vi gått ut til Fedje og gjort våre egne undersøkelser for å kunne imøtegå Kystverkets konklusjoner, sier han.

— Her trengs alternative løsninger. Vi har allerede hatt kontakt med bergingsselskaper som mener de kan heve vraket på en miljømessig sikker måte, sier Oddekalv.

— Vil dere foreta dere noe?

— Nå vil vi prøve å påvirke regjeringen til å velge en annen løsning enn den Kystverket går for. Vi har ikke tillit til Kystverket. Vi har total mistillit til fagetaten i denne saken, sier Oddekalv.

Han kritiserte at Kystverket ikke har kontaktet den pensjonerte tyske ubåtkapteinen som førte søsterskipet til U 864. I et intervju med NRK Dagsrevyen mandag fortalte kapteinen at de to ubåtene hadde kvikksølvlast i kjølen.