SILJE MIDTTUN

— Et langt steg i riktig retning, sier vegsjef Ole Chr. Torpp. Oslofjordtunnelen, som åpner i morgen, er blant dem som er utstyrt med overvåkningsteknologi fra bergensfirmaet Datainstrument.

Elektroniske bilder Systemet har fått navnet Tunsafe, og er utviklet på oppdrag fra Statens vegvesen. Det gir blant annet elektroniske stillbilder av alle biler som kjører inn og ut av tunnelen. Ved brann eller ulykker kan man dermed raskt få fullstendig oversikt over hvilke kjøretøyer som befinner seg inne i dypet. Blant kjøretøyene kan det for eksempel være turistbusser, tankbiler og vogntog med sprengstoff.

Har begrensninger Dette er nyttig informasjon for brannvesenet, og kan bidra til raskere innrykking i tunnelen og en mer effektiv redningsaksjon. Sjefingeniør i Bergen Brannvesen, Harald Skaalvik, er mer nøktern til nyvinningen. - Systemet er bedre enn det vi har hatt tidligere, som er praktisk talt ingenting. Men det har sine begrensninger, sier han. Brannmannskapet får ikke informasjon om hvor i tunnelen kjøretøyene befinner seg. Bildene gir dessuten bare informasjon om kjøretøyer som er merket med farlig last. Lastebiler med kalesje som transporterer ulike typer gods vil de fremdeles ikke vite noe om. Aller helst skulle brannvesenet hatt video-overvåkning av tunnelene, men det er et spørsmål om kroner.

For ekstreme tunneler Når undersjøiske Bømlafjordtunnelen åpner i midten av desember, vil også den være utstyrt med den nye bergensteknologien. Inge Alsaker i Staten vegvesen antyder at Lærdalstunnelen kan være aktuell seinere. Går alt som opphavsfirmaet håper, blir overvåkningssystemet en norsk eksportartikkel. Men til hjembyen kommer ikke teknologien i første omgang. - Systemet skal først og fremst benyttes i ekstreme tunneler, sier Inge Alsaker i vegvesenet.