— Vi skal på tur på Fløyen, men det er noe vi gjør hver søndag, så det har ingenting med nyttårsforsett å gjøre, sier Åse Bodil Lervik.

Første nyttårsdag morgen var hun og hele familien med svigersønner og hund på vei mot byfjellene. Sønnen John-Christian Lervik og hans kone Stine Jenvin hadde nyttårsforsettet klart allerede før nyttårsaften.

— Vi skal gjøre ferdig oppussingen av et hus vi har i Finnmark. Vi har pusset det opp i ett og et halvt år, men i år skal vi bli ferdig, sier Lervik.

Resten av familien hadde ikke nyttårsforsett dette året. Men flere av dem har hatt vellykkede forsetter før.

— For tretti år siden hadde jeg et nyttårsforsett om å slutte å røyke, og det klarte jeg. Etter det har jeg ikke hatt så mange nyttårsforsett. Men jeg tror det er fint å få en sjanse til å starte med hvite ark sier Åse Bodil Lervik.

— Vi tror på skjerping hele året, ikke bare på nyttårsaften. Det eneste vi håper på er at helsen blir god, sier mannen John Arild Lervik.

En hjelpende hånd

Mange nyttårsforsett handler om helsen, enten det er å begynne å trene eller å spise sunnere.

— Enkelte bestemmer seg plutselig for at de skal begynne å trene. kjøper inn treningsutstyr og medlemskap ved treningssenter, men er egentlig ikke helt klar for å ta steget selv, sier Sprek-ekspert Guri Brekke.

UT PÅ TUR: Tidlig første nyttårsdag var familien Lervik på vei til Fløyen med svigerfamilien og hun. – Vi tror på skjerping hele året, ikke bare på nyttårsaften, sier John Arild Lervik Fra venstre på bilde er Åse Bodil Lervik, Martin Karlsson med hunden Trøffel, John-Christian Lervik, John Arild Lervik, Stine Jenvin og Kristin Lervik.
RUNE BERENTSEN

Hun mener at de som ønsker å begynne å trene, bør søke veiledning og motiverende samtaler i forkant.— Spesielt de som aldri har vært aktiv bør få coaching ved siden av treningen. Det er flere feller å gå i og det kan være godt å ha en hånd å holde i, sier Brekke.

Treningseksperten sier at for nybegynnere kan statens helseråd, som anbefaler 30 minutter trening hver dag, være i overkant.

— Man bør ikke være for ambisiøs. Det er viktig med en gradvis økning, også for å kunne forebygge belastningsskader. I begynnelsen kan ti eller 20 minutter med trening være nok, sier hun.

Hun anbefaler folk å ikke tenke på kalorier, men heller kjenne på følelsen i kroppen etter trening.

— Trening garanterer ikke vektnedgang uten at man legger om kostholdet. Men man får bedre søvn, mer ro i kroppen og mer overskudd, sier Brekke.

Fra helmelk til lettmelk

Hvis man skal begynne å spise sunnere, gjelder de samme reglene som ved trening.

— Også forandring i kosthold bør gjøres gradvis, sier Brekke. Hun anbefaler å lage en plan og bruke tid på forandringene. Ett av Brekkes forslag er å kutte smør fra skiven, men i stedet for å spise skiven tørr, så kan man ta cottage cheese.

— Man bør gå fra helmelk til lettmelk, men ikke fra helmelk til skummelt. Gjør forandringer i det små, sier Brekke Hun har ingen tro på at dietter og raske løsninger er veien å gå.

— Forskning viser at de som går på dietter ofte sprekker og ender opp med å veie mer enn da de startet. Forandringer i kostholdet skal gjøres i det små og over tid.

Har du et nyttårsforsett? Skriv i kommentarfeltet under!

UT PÅ TUR: Tidlig første nyttårsdag var familien Lervik på vei til Fløyen med svigerfamilien og hun. – Vi tror på skjerping hele året, ikke bare på nyttårsaften, sier John Arild Lervik Fra venstre på bilde er Åse Bodil Lervik, Martin Karlsson med hunden Trøffel, John-Christian Lervik, John Arild Lervik, Stine Jenvin og Kristin Lervik.
RUNE BERENTSEN