Selv om en del plasser på gateplan er fjernet, har antall tilgjengelige parkeringsplasser i sentrum økt kraftig de siste årene.

Til tross for at Klostergarasjen har tatt et kraftig jafs av parkeringsmarkedet, holder ByGarasjen stillingen. I årets første syv måneder har faktisk 11.000 flere parkert der enn i tilsvarende periode i fjor.

Fullt hus

For ett år siden åpnet Klostergarasjen. Ferske tall viser at underjordisk parkering midt i sentrum så langt har lokket nær 440.000 bilister. Til sammenlikning har ByGarasjen rundt 1,2 millioner parkeringer i året. Men den garasjen har langt større kapasitet — hele 2250 plasser mot Klostergarasjens foreløpige 650.

— Garasjen er full hver eneste dag noen timer midt på dagen, sier direktør Truls Lorentzen i Klostergarasjen.

Han bekrefter at alt tyder på at trafikken har absorbert det økte tilbudet.

— Men dette er et politisk spørsmål, som jeg ikke har noe med. Vi har registrert at politikerne har forutsatt at plasser på gateplan skal inndras, slik at det egentlig ikke skal være en økning.

Trafikken øker

Også veivesenets tellepunkter bekrefter at trafikken inn til Bergen sentrum øker. Hittil i år er økningen på 1,2 prosent.

— Trolig kan vi regne med at økningen blir litt større, fordi sommertallene vanligvis trekker ned, sier førstekonsulent Mahmoud Ebrahimi i Statens vegvesen.

Han understreker at trafikkøkningen mot sentrum ikke er unormal i forhold til den generelle trafikkveksten.

Direktør Bjørg Hatlem i Bergen Parkeringsselskap tror den økte etterspørselen etter parkeringsplasser både skyldes større trafikk inn til byen og at langt flere beboere har bil.

— Bygårder som før trengte én eller to plasser er blitt seksjonert til hybelhus. Og mange flere studenter har bil i dag enn før. Da blir situasjonen veldig presset i enkelte områder, sier hun.

P-direktøren nevner Fjellsiden som et område som har skrikende behov for flere plasser, og ber politikerne få fortgang i arbeidet med å få et underjordisk anlegg i den nordlige delen av sentrum.

CityPark sliter

Privateide CityPark i Markeveien har derimot merket konkurransen fra naboen Klostergarasjen.

— Før stengningen av Festplassen var belegget svakt dalende. Etter stengningen steg besøket med rundt ni prosent fra 2003 til 2004. Etter åpningen av Klostergarasjen har belegget igjen gått ned med rundt 12 prosent, forteller kontorsjef Pål Gleditsch i EuroPark, som drifter nær 800 plasser i Bergen sentrum.

Nå har garasjene fått enda en konkurrent - private Grieghallen Carpark.

Hatlem er spent på hvordan nykomlingen med 450 plasser vil påvirke dem.

— Den kan ta kunder fra våre anlegg. I tillegg mister vi inntekter fra parkometre i området, fordi det blir inndratt offentlige plasser for gateparkering, sier hun.