— Klokken 20.00 fredag kveld stenger vi Sjølinjen ved Fjøsanger. De som kommer senere for å kjøre Sjølinjen eller Statsminister Michelsens vei må bare runde rundkjøringen og kjøre tilbake, sier senioringeniør Arne Eltvik ved Hordaland vegkontor til Bergens Tidende.

Søndre innfartsåre blir samtidig sperret fra sør ved Søråskrysset, og på Hop blir også samtlige innganger til Hopskrysset sperret.

I løpet av natten skal de siste flekker med asfalt klistres på, kanter skal støpes, rekkverk avsluttes og sist, men ikke minst, merkingen av kjørefilene må på plass.

Senest klokken ti

ý Vi har lovet politiet å slippe trafikken på igjen senest klokken 10.00 lørdag formiddag. Men blir vi ferdige før, åpner vi selvfølgelig med en gang, uten seremonier, sier Arne Eltvik. Da er det klart for firefelts trafikk på Sjølinjen mellom Hop og Fjøsanger.

Tirsdag 17. desember er det så klart for den store åpningen, der veidirektør Olav Søfteland skal klippe snoren og slippe trafikken til på veianlegget Midtun-Hop. Først da vil Hopskrysset og Sjølinjen få full belastning, med over 25.000 biler i døgnet.

Begivenheten markerer starten på en ny tidsregning for Nesttun, hvor det fra samme dag vil være biltrafikk bare i det ene gateløpet.

Tettest i Bergen

Men det virkelig store trykket kommer i Fjøsangerveien, som skal fordøye både den økte trafikken fra Sjølinjen og trafikken fra Straumevegen. Med en døgntrafikk på 40.000 biler blir Fjøsangervegen den tettest trafikkerte i hele Bergen.

Da kan man skjønne at mange foreldre nøler med å sende barna på vei til Minde skole, når skoleveien blant annet innebærer kryssing av Fjøsangerveien.

Burde vært fire felt

Flaskehalsen i det nye trafikksystemet ligger kanskje like sør for Nesttun sentrum, der det er bygget to nye rundkjøringer i tillegg til de to som alt finnes i Hardangerkrysset og i Skjoldskiftet. Den nye rundkjøringen like nedenfor Midtun skole skal avvikle en trafikk på rundt 20 000 biler pr. døgn.

— Her må vi regne med at det vil hope seg opp litt. Ideelt sett burde vi bygget fire felts vei, men med den plassen vi hadde til rådighet, med Midtun skole på den ene siden og Birkeland kirke på den andre, så måtte det bli et kompromiss. Men vi får håpe det går seg til, sier Arne Eltvik.