Lufthavnsjef Dag Aksnes er strålende fornøyd med at flytilbudene på Flesland blir stadig bedre. Samtidig beklager han at det britiske lavprisselskapet Jet2.com sier takk for seg. Det betyr at ruten mellom Bergen og Newcastle forsvinner i slutten av mars.

Den første nye ruten er allerede i gang. Sist torsdag startet Norwegian med to daglige avganger mellom Flesland og Rygge i Østfold.

I ukene og månedene fremover blir det nye direkteruter til og fra Frankfurt, Split, Shetland, Tokyo, Hamburg og Las Palmas. I tillegg er Sterling Airlines klar til å fly Bergen – København fra mandag 31. mars. Dermed får SAS for første gang konkurranse på en av sine «gullruter» på Flesland.

Stor betydning

Dessuten har KLM besluttet å fly enda mer mellom Bergen og Amsterdam. Økning fra tre til fire daglige avganger betyr en at kapasiteten blir 28 prosent større enn i dag.

– Direkterute mellom Bergen og Frankfurt har stått øverst på ønskelisten vår i flere år, sier Aksnes, som er svært fornøyd med at Lufthansa nå kommer. Med dette har Bergen direkteruter til mange av de største og viktigste flyplassene i Europa. Aksnes tror det vil komme enda flere nye flyruter på Flesland.

Barcelona neste?

– Vi jobber intenst med å få direkteruter fra Flesland til Barcelona eller Madrid, Roma eller Milano og til Midt-England, først og fremst Newcastle og Manchester, sier han.

At Sterling Airlines går inn på Bergen – København fra 31. mars betyr tøff konkurranse for SAS. Totalt blir det nå hele ti avganger – seks med SAS og fire med Sterling – på hverdager.

– Vi gleder oss virkelig til å konkurrere med SAS på Bergen – København. Vi skal også forsøke å ha de beste prisene. SAS har kunnet kose seg alene på denne ruten i altfor lang tid, mens passasjerene har måttet betale en altfor høy monopolpris. Det blir det nå slutt på, sier kommersiell direktør Michael T. Hansen i Sterling.

Hva synes du? Si din mening her.

Christiansen, Roar