Fiskeri-og kystrminister Lisbeth Berg-Hansen sier til bt.no at hun ikke kan være mer presis enn det

— Nær fremtid betyr nær fremtid. Jeg har lest den kritiske rapporten om ubåthevingen fra Dovre Group og Transportøkonomisk Institutt i julen. Nå jobber vi med saken i departementet, og vil ha vår innstilling til Stortinget klar om ikke lenge.

I dagens spørretime tok Øyvind Halleraker (H) opp saken med statsråden. Han ville ikke bare høre når saken kommer fra regjeringen. Men like fullt hvordan statsråden vurderer den krasse kritikken som Kystverket blir utsatt for i ubåtrapporten som kom før jul.

Der ble det hevdet at den kontrakten Kystverket har inngått med det nederlandske bergingsfirmaet er et slett stykke arbeid, som gir selskapet Mammoet langt bedre kort på hånden enn oppdragsgiverne i Norge.

Statsråd Berg-Hansen var ikke villig til å kritisere Kystverket. Hun sa bare at de har gjort hva de ble bedt om å gjøre.

Overraskende svakt

— Dette var overraskende, og svakt av statsråden. Jeg kan alt nå varsle at når saken kommer til Stortinget vil vi inviterte til en bred høring i Transportkomiteen. Vi må få klarhet både i hevingsspørsmålet, økonomien og hvilken rolle Kystverket har spilt.

— Står dere i opposisjonen fortsatt fast på at ubåten skal opp?

— Ja, vedtaket ligger fast. For meg spiller det ingen rolle om det koster en eller to milliarder kroner. Her handler det både om miljø, sikkerhet og omdømme av norske fisk og sjømatprodukter fra Vestlandet, sier Helleråker.

Og legger til:

— Slik denne saken nå er i ferd med å utvikle seg ser jeg ikke bort fra at den kan havne Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité til slutt. Men først må vi få regjeringens nye vurdering på bordet, så får vi rydde plass til en høring der alle impliserte blir hørt.

U 864 er den tyske ubåten med 65 tonn kvikksølv om bord som ble senket ved Fedje i februar 1945.