Gudmor Henriette Hagelien klarte å knuse champagneflasken ved første forsøk. Med høyttaleroverført stemme klarte hun også å overdøve en mann blant flere hundre publikummere som brølte ut at dette var å misbruke god champagne. Den øvrige underholdningen sto Eikanger-Bjørsvik Brass Band og Jan Eggum for.

Byggingen av den nye Oslo-registrerte redningskrysseren med det bergenske navnet "Halfdan Grieg" er muliggjort gjennom en gave på 15 millioner kroner fra Grieg-familien i Bergen. Fartøyet koster 30 millioner, og den andre halvparten har Redningsselskapet selv kommet opp med.

— Jeg er glad for at vi har kunnet bidra til bygging av det nye fartøyet. Selv om dette er noen utenfor hva Grieg Foundation vanligvis befatter seg med, ligger det våre hjerter nær. Familien er jo nært knyttet til sjøen, sier sivilingeniør Per Grieg senior til bt.no.

Han er overhode for shippingfamilien Grieg, selv om han for lengst har overlatt ledelsen til sine døtre og sin sønn.

Det nye fartøyet skal trolig operere i Nord-Norge. Det er hurtiggående med sine 30 knops fart og kraftig med cirka 4000 hester i maskinrommet.

Per Grieg senior er selv skipsingeniør og fastslår med stor sikkerhet at slepekraften på 22 tonn er formidabel for et slikt fartøy. Ikke alle slepebåter engang kan hamle opp med "Halfdan Grieg".

— Fartøyet kan fint holde et hurtigruteskip, gjerne også slepe det, sier Per Grieg senior.

— Etter alt bråket i Redningsselskapet, var du noen gang fristet til å trekke tilbake gaven?

— Nei, vi var aldri i tvil. Det går opp og ned her i verden, og historien til Redningsselskapet er lang. Mange gode krefter bidrar for å holde hjulene i gang, så perioden med bråk var en episode som ikke bør få konsekvenser for selskapets videre liv, sier Per Grieg.

Gaven på 15 millioner er den største engangsutbetaling til et enkeltprosjekt fra Grieg Foundation. Andre store prosjekter går gjerne over flere år, som for eksempel. det stor engasjementet i SOS-barnebyer.

Ørjan Deisz
Ørjan Deisz
Ørjan Deisz