Byrådet i Bergen godtar nå en ny bro, men krever at det i så fall blir ny vei helt frem til Liavatnet. Da må bergenserne betale den delen selv, svarer Fjell kommune. Sund-ordføreren håper fortsatt på et eget samband i sør.

Forvirret? Ikke rart, for føljetongen om Sotrasambandet er lang og komplisert.

Like før jul vedtok byrådet i Bergen planprogram for det nye sambandet. Vedtaket kom tidsnok til at Statens vegvesen rekker å få det med i sitt forslag til Nasjonal transportplan 2014-2023, som blir lagt frem i februar.

Krever lengre vei

— Vi har erkjent at regjeringen har valgt for oss. De har sagt at det skal bli bro. Nå gjelder det å sikre finansieringen, sier Filip Rygg (KrF), byråd for miljø og byutvikling.

Tidligere har Bergen kjempet hardt for å få tunnel under sundet. Det gikk Statens vegvesen imot, og har i stedet foreslått en ny, firefelts bro. Forslaget innebærer også ny vei fra Kolltveit til Storavatnet.

Byrådet krever at det også lages en plan for ny vei helt frem til Liavatnet, på andre siden av Lyderhorntunnelen. Denne planen skal behandles parallelt med Kolltveit-Storavatnet, og finansieringen må være sikret før bystyret vil godta broen.

— Vi vil ikke risikere at man lager et nytt samband, og så blir det kaos hos oss. Ved Storavatnet har vi allerede all trafikk fra Askøy og store deler av Bergen Vest. I så fall vil vi bare flytte proppen. Derfor er det også i Sotra-kommunenes interesse å få avklart dette, sier Rygg.

Ordfører vil droppe broen

Det er ordfører i Fjell, Eli Berland (H), enig i. Men hun understreker at denne veistrekningen ikke er en del av Sotrapakken.

— Vi har bompengevedtak i kommunestyret som gjelder Kolltveit-Storavatnet, sier hun.

- Så da må Bergen sørge for egen finansiering for resten?

— Det er i hvert fall ikke en del av Sotrasambandet.

Forrige uke kastet Sund-ordfører Ove Trellevik (H) seg inn i debatten gjennom et innlegg på bloggen sin. Der gikk han inn for å droppe den nye firefeltsbroen, og i stedet bygge to nye felt parallelt med dagens bro.

Den såkalte Sundpakken er den billigste og raskest realiserbare løsningen, og gir folk på Sotra og i Bergen mest for pengene, skriver Trellevik. Dessuten «åpner den for et fremtidsrettet fastlandssamband sør på Sotra på lengre sikt», fortsetter han.

— Den store broen kan fort koste mellom åtte og ti milliarder kroner. Ingen vet hvor lang tid det tar, og en risikerer 70 kroner bare for å kjøre Kolltveit-Liavatnet, sier Trellevik til VestNytt.

- Vi må være realistiske

Trelleviks partikollega i nabokommunen er ikke begeistret.

— Det synes jeg ikke noe om i det hele tatt. Vi har enstemmig vedtak for å gå for firefelts bro. Jeg har ikke hørt noe om denne Sundpakken før jeg leste det i avisen, sier Berland.

- Ser du det som en omkamp?

— Det er for sent å snakke om samband i sør nå. Jeg tror vi må være realistiske. Etter å ha brukt milliarder på ett samband, kan vi ikke håpe på nye milliarder få år etter.

Filip Rygg mener Sund-ordføreren har noen poeng, men tror det er i seneste laget å endre noe. Både han og Berland understreker at det gjelder å bli enige.

— Det viktigste er å komme gjennom nåløyet for å bli med i første del av NTP. I februar får vi vite om etaten har oss med, så starter den politiske kampen, sier Berland.

Er 70 kroner i bompenger for mye? Si din mening i feltet under.