Mellom 20 og 25.000 dugnadstimer har det tatt Museumsgruppen å få den gamle MIL-stasjonen i sin opprinnelige form fra 1928. Nymalt i hvitt og blått, med MIL-kupler, inn— og ut-skilt og bevingete hjulsymboler på inngangsdøren sto stasjonen klar til den offisielle åpningen på formiddagen i går. Mange bensininteresserte bergensere stilte opp for å gratulerte entusiastene bak restaureringen.

Rundt 15 veteranbiler fra sent 20- og tidlig 30-tall deltok i den store anledningen. I spissen kjørte en SMC truck MIL-tankbil fra 1929 og en Delahay brannbil fra 1923, med tre staute karer i tidsriktig brannmannuniform om bord.

Tidligere riksantikvar Stephan Tschudi-Madsen sto for den offisielle silkebåndklippingen og fikk æren av å fylle på den aller første tanken på stasjonen siden den ble nedlagt i 1998. Han har selv vært konsulent for restaureringsarbeidet, og roste den entusiasmen Museumsgruppen har lagt for dagen.

— Det er inspirerende å treffe sånne folk. Jeg tror de representerer en ny generasjons interesse for det gamle, enten det er bensin, bil, båt eller noe annet. Det er et glimrende eksempel på vår tids søken etter skikkelig håndverk med ekte, skikkelige materialer. Anti-bruk og kast, om du vil, sier Tschudi-Madsen.

Henning Warloe, byråd for finans, kultur og næring kalte stasjonen «et betydelig bidrag til kulturbyen», men ville ikke gå inn på diskusjonen rundt en eventuell fredning. Også Jacob Schram administrerende direktør for Statoil Detaljhandel og Ymer Sletten, formann i Bergen Veteranvognklubb, berømmet det nye minnesmerket for bensinhandel.