MAGNE JOHANSEN

Hele Audi-familien har som kjent vært gjennom en ansiktsløftning som i første rekke har gitt seg utslag i en stor og iøynefallende grill. Først kom sedanen, så kom stasjonsvognen – eller Avant som de sier i Audi-kretser – og nå er cabrioleten på norske veier.

Chassiset er omarbeidet og videreutviklet med deler fra både S4 og A6. Også styringen er ny og oppleves mer presis og spontan. Sammenlignet med en vanlig A4, er cabrioleten litt senket. Dermed får man også mer sportsbilfølelse i cab’en.

Taket er fortsatt av stoff som heves og senkes ved å tykke på en knapp. Taket kan for øvrig heves og senkes når bilen er i fart (maks 30 km/t).

Selv om taket er av stoff, synes vi at Audi har klart å redusere støyen i den nye utgaven. Den er også blitt et hakk mer helårsbil i og med at det er glass med varmetråder i bakruta. Ifølge Audi er stoffet i taket og blitt forbedret.

Motorprogrammet varierer fra 130 til 250 hester, med og uten firehjulstrekk (quattro), diesel eller bensin. Råskinnet RS4 har 420 hester og koster godt over én million kroner.

Bilen leveres i utgangspunktet med sekstrinns manuell girkasse, men med mulighet for automat som ekstrautstyr.