INA DYRKOLBOTN

Firmaet Sykkelgjenvinning i Nøstegaten fikser og restaurerer sykler, gamle som nye. Tonny Kolås startet firmaet for to måneder siden. De er de eneste i Norge som driver organisert gjenvinning av sykler.

— Jeg har alltid hatt en drøm om å starte en bedrift som gjør noe for miljøet. Da jeg var liten hadde jeg stor glede av å plukke sykler fra bosset. Jeg fikset dem og de ble som nye, forteller Kolås.

— De fleste sykler som havner på avveie er brukbare. Jeg kaller det ressurser på avveie. Folk må lære seg å tenke verdier, kutte ut bruk- og kastmentaliteten, sier Kolås.

Tenker sykler døgnet rundt

Tonny har alltid vært glad i å sykle og var i sin tid byens første sykkelbud.

— Jeg startet Miljøekspressen, syklet rundt og leverte varer, forteller han. Litt Reodor det og, på sitt vis.

Men etter et år fant han ut at budvirksomheten ga lite penger i kassen. Tiden var inne for nye utfordringer. Idéen om å fikse og reparere sykler for andre tok form da han sto og mekket i det ti kvadratmeter lille sykkelverkstedet sitt hjemme i hagen.

— Sykler har alltid vært min store hobby. Jeg tenker sykler døgnet rundt, forteller han.

Dessuten er sykkelen miljøvennlig, og det er viktig for Tonny. Han er selv medlem av Norges Miljøvernforbund.

— Jeg har levert én jobbsøknad i mitt liv, og det var til Miljøvernforbundet, sier han.

Positiv respons

Det som driver Tonny nå er all den positive responsen han har fått.

— Vi har hatt en eventyrlig vekst. Folk med splitter nye Mercedeser stopper her for å få seg en brukt sykkel. Det er flott, sier Kolås.

I gjennomsnitt selger firmaets hans ti sykler per dag. Han har fem mann i full sving i sitt tusen kvadratmeter store lokale på Nøstet.

— Det går i ett, av og til jobber jeg opptil 16 timer per dag. Noen dager er det helt Texas. Det er vanskelig å bygge opp en bedrift når du samtidig gjør alt for kundene. Men alt går når du bare vil, sier Kolås.

For sikkerhets skyld har han eget soverom på jobben.

Apache er mote

Verkstedet gjør alt for at en sykkel skal se så godt som ny ut.

— Vi tar oss av alt fra vasking, lakkering, skifting av bremseklosser og justering av gir. Det du måtte ønske, sier han.

Lokalet på Nøstet er fylt opp med sykler. Store og små. Gule og blå. I alt cirka 450 stykker.

Her er gamle sykler fra begynnelsen av 1900-tallet, Apache- og Kombisykler. Sykler med ballongdekk og sykler av nyere mote.

— Ballongdekksykler er solide og evigvarende. Sykler som du kjøper i butikker nå til dags holder i maks ett eller to år før de må repareres, sier han.

— Det er vel ut med Apache-sykler?

— Å nei, sånne sykler er mote og kultur. Vi kan faktisk få opp mot fem tusen kroner for en strøken Apache. Men da må den være fikset så den ser helt ny ut.

Snart får Tonny avdelinger både i Oslo og Trondheim.

— Det er viktig for miljøet vårt, sier Kolås.

Kanskje er det unødvendig å legge til at «Reodor» selv sykler hver eneste dag ...

SUKSESS: Innehaver Tonny Kolås med en brøkdel av de 450 syklene han har stående. Disse syklene har hvite lapper. Det betyr at de er solgt allerede.
Foto: Arne Nilsen