En avgang eller ankomst regnes som punktlig hvis den skjer innenfor 15 minutter etter oppsatt rutetid. Da kan statistikken pyntes på ved å beregne seg mer flytid enn strengt tatt nødvendig, skriver Aftenposten.

Statistikk over punktlighet, både for avgang og ankomst, på norske flyplasser føres av Avinor. Også amerikanske Flightstats.com fører statistikk over ankomstpunktlighet til verdens flyselskaper, og her har Norwegian de senere månedene oppnådd bedre plassering enn SAS.

I åtte av tolv tilfeller beregner Norwegian seg 5 minutter lenger flytid enn SAS, til tross for at de flyr mellom akkurat de samme flyplassene. Selv på korte ruter som mellom Oslo, Stavanger, Kristiansand og Bergen trenger Norwegians supermoderne fly, ifølge selskapets egne rutetabeller, 55 minutter. SAS-flyene bruker 50 minutter. Avinor vil ikke kommentere ulikhetene, men sier at det ikke eksisterer regler for hvordan flytider beregnes:

— Dette med punktlighet er en ladet diskusjon. Vi har registrert det samme som Aftenposten påpeker. Men vi ønsker ikke å ha noen oppfatning om bakgrunn eller effekt av at selskapene opererer med forskjellige reiselengder, sier pressesjef Sindre Ånonsen i Avinor.