— Vi må bare erkjenne at Bergen-Hamburg ikke er blitt den suksessen vi håpet på. Det er rett og slett ikke lønnsomt å fly denne ruten til vinteren. Dermed legges den ned fra 29. oktober, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian til Bergens Tidende.

Bergen-Hamburg ble åpnet i vår - omtrent samtidig som selskapet også lanserte Bergen-Manchester. Heller ikke Manchester-ruten er blitt noen kjempesuksess blant de reisende.

— Vi vil drøfte denne ruten med både næringslivet og reiselivsnæringen på Vestlandet. Disse drøftingene vil forhåpentlig avklare om det er et marked for britiske passasjerer som skal på vinterferie på Vestlandet. Dessuten er det jo et visst marked for fotballturer fra Bergen. I løpet av få dager tar vi en avgjørelse om denne ruten, legger hun til.

— Kommer Hamburg tilbake som sommerrute?

— Det vil vi ikke utelukke. Vi vil i alle fall se nærmere på om det er trafikkgrunnlag for dette.

Også Widerøe er i tenkeboksen når det gjelder flyruten Bergen-Newcastle. Her konkurrerer Widerøe med det britiske flyselskapet Jet2.com. Det britiske selskapet har nå bestemt seg for å fortsette å fly mellom Bergen og Newcastle. Widerøe innser at det neppe er marked for to flyselskaper på samme rute over Nordsjøen i konkurranse med hverandre.

— Det virker som om Jet2.com har ambisjoner om å utkonkurrere oss. Vi kommer til å ta standpunkt om hva vi gjør på Bergen-Newcastle like over helgen. Men vi har både fly og mannskap tilgjengelig. Så om vi kutter ut Newcastle, vil vi vurdere en ny og alternativ utenlandsrute fra Bergen, sier Widerøes informasjonsdirektør Richard Kongsteien.