MARIT HOLMHELGE HANSEN (foto)

— Man skal være bevisst på at kulturen i arbeidslivet er annerledes i utlandet. Spesielt i land som tidligere var kommunistiske er forventningene til lederen helt andre enn det vi kjenner fra Norge, sier John Grieg.

Den tidligere Hotell Norge-direktøren er nå sjef på Radisson SAS Carlton Hotel i Bratislava. Før det var han nesten tre år i Sofia, og bygd opp Radisson SAS-hotellet der.

Fikk tillit etter to år

— Jeg har alltid prøvd å ha en inkluderende lederstil, og lagt vekt på å lytte til kollegene. Selv om jeg var forberedt på hva som ventet, var det et sjokk å komme til Sofia. Ingen av de ansatte ville ta beslutninger, for det betydde at de påtok seg ansvar. Det var ingen diskusjoner. Sa jeg noe, ble det sånn. Ingen våget å protestere, forteller Grieg.

At han holdt en åpen og vennlig tone, falt heller ikke i god jord til å begynne med.

— Jeg ble mistrodd. Det var akkurat som om de trodde at det måtte ligge noe under. Men jeg var veldig klar på at jeg skulle beholde min lederstil, og la dem tilpasse seg meg. Det tok nesten to år. Da jeg endelig vant deres tillit, viste de meg en lojalitet som var helt enestående, forteller han.

Opplæringsprogram

John Grieg er langt fra alene om å oppleve at den norske lederstilen ikke alltid fungerer så godt i utlandet. Etter hvert som stadig flere norske selskap kjøper opp bedrifter i andre land, har lederutviklingsselskapet AFF ved Norges Handelshøyskole sett behovet for et eget opplæringsprogram for nordmenn som skal sjefe i utlandet.

— Vi skal ikke utdanne mer autoritære ledere. Det blir helt feil. Målet er å lære norske ledere hvordan de kan fungere i autoritære, tradisjonelle og hierarkiske miljø, sier administrerende direktør ved AFF, Atle Jordahl.

— For det norske arbeidslivet, der likhetstankegang, medbestemmelsesrett og bedriftsdemokrati er trygt forankret, skiller seg i vesentlig grad fra resten av Europa.

— Vi må være klar over at forholdene ute er annerledes, og at forskjellene er større enn vi liker å tro. Egenskaper som gjør at en leder i Norge blir vurdert som omgjengelig og kameratslig, kan i utlandet bli tolket som inkompetanse og usikkerhet, sier Jordahl.

— Norge har store finansielle ressurser, og andelen norske oppkjøp i utlandet er økende. Svært mange bedrifter etablerer seg i Baltikum og sentral-Europa. Hvis forskjellen i lederstil gjør at de norske eierne blir oppfattet som usynlige, utydelige og uengasjerte, kan investeringene til selskapene bli mislykkete, påpeker Atle Jordahl.

ANGRER IKKE: John Grieg stortrives som hotellsjef i Bratislava, og har aldri angret på at han reiste utenlands. - Fordi jeg jobber i en multinasjonalt selskap som har erfaring fra mange land, var jeg godt forberedt på kulturforskjellene i arbeidslivet, forteller han.