Nylig ble den 107 meter lange Ulysses sjøsatt ved Kleven Verft i Ulsteinvik. Det neste halve året vil verftet være opptatt med å utruste yachten med all den luksusen som kreves i et slikt fartøy. Det er et prosjekt som er forskjellig fra det meste annet norske skipsdesignere og verft har vært borti tidligere

— Men så langt har det gått bra. Yachteieren får mye for pengene, mener salgsdirektør Richard K. Gjerde ved skipsdesignselskapet Marin Teknikk i Herøy, bare noen få kilometer unna Kleven-verftet.

Det var Gjerde som først fikk henvendelsen som senere skulle resultere i den uvanlige kontrakten. Han husker fortsatt dagene i mai 2012. Det var nære på at kontrakten havnet i papirkurven på Gjerdes PC, før han i det hele tatt hadde snakket med den interesserte rederen.

-Jeg var skeptisk til det som sto i e-posten, husker jeg. Det var like før jeg slettet den. Men avsenderen hadde samme fornavn som meg, noe han påpekte i e-posten. Derfor tenkte jeg meg litt om og svarte ham samme dag, forteller Gjerde.

Med blanke ark

Det skulle vise seg at avsenderen representerte den newzealandske forretningsmannen Graeme Hart. Medier i New Zealand beskriver ham som landets rikeste, med en personlig formue på nærmere 50 milliarder kroner. Han har hovedsakelig skapt formuen sin ved å kjøpe opp ulønnsomme bedrifter innenfor papir og kartongindustrien, for deretter å restrukturere dem og gjøre dem lønnsomme.

Men hvorfor velger en multimilliardær å få designet en yacht av skipsdesignere som aldri før har tegnet en yacht? Og å bygge yachten på et verft som heller aldri før har vært borti et lignende prosjekt?

Bakgrunnen finner vi i Chile. Hart hadde inngått en kontrakt om å bygge en yacht ved et chilensk verft, men verftet klarte aldri å fullføre prosjektet. Hart satt igjen med et ubrukelig skrog i Chile. I jakten på en ny designer og et nytt verft, kom Graeme Hart over Marin Teknikk.

-Vi sa klart ifra at dette var nytt for oss. Vi hadde aldri designet et slikt skip før. Det var nok også hans ankepunkt. Etter det mislykkede prosjektet i Chile hadde vi inntrykk av at Hart ønsket å starte med blanke ark sammen med noen som kunne garantere ham kvalitet og et skip som ble bygd etter spesifikasjonene, forteller Gjerde.

Klassisk yacht

Salgsdirektøren hos Marin Teknikk fikk overtalt Harts høyre hånd om å komme til Herøy. Der ble han såpass imponert over det han fikk se, at det ble skrevet under en samarbeidsavtale. Syv-åtte dager senere dro Gjerde og designer Paul-Endre Sætre fra Marin Teknikk til New Zealand for å møte Hart. Under oppholdet ble det utarbeidet en skisse til en båt som var 120 meter lang og 20 meter bred. Den hadde klare likhetstrekk med et offshorefartøy, med styrehuset lenger fremme mot baugen. For Marin Teknikk var det naturlig å ta utgangspunkt i det kjente.

-Etter hvert endret designet seg til å ligne mer på en klassisk yacht. Den ble også redusert litt i størrelse. Det er likevel fortsatt elementer som har sitt utspring i designuttrykket til Marin Teknikks offshorefartøyer, som det karakteristiske overbygget med de store vinduene på broen, samt en skikkelig konvensjonell baug, forklarer Gjerde.

Skaper luksus fra London

To-tre norske verft var inne i bildet når det gjaldt selve byggingen av yachten. Valget falt til slutt på Kleven Verft, som viste stor interesse for prosjektet og som Marin Teknikk har hatt et tett samarbeid med gjennom en årrekke. Kunden skal også ha blitt imponert over kvaliteten på fartøyene som Kleven leverer.

Konsernsjef i Kleven, Ståle Rasmussen, husker fortsatt sin første reaksjon da han fikk høre om prosjektet.

-Selv om vi bygde tre hurtigruteskip for noen år tilbake, var ikke dette akkurat i vår gate, så jeg hadde litt sunn skepsis til det hele, forteller Rasmussen.

Skepsisen gjaldt blant annet om oppdragsgiveren hadde finansielle muskler til å gjennomføre prosjektet. Rent byggmessig var det to utfordringer: Det ene var kvaliteten på skroget, det andre var interiøret. Begge to er løst. En yachtdesigner i London skal skape luksusen om bord.

-Vi har fått et svært godt forhold til kunden etter å ha arbeidet sammen om dette prosjektet i halvannet år. Prosjektet viser at vi kan levere innen dette helt spesielle markedet, sier Rasmussen.

Prisen er hemmelig. Det eneste Richard K. Gjerde ønsker å si om saken, er at yachten koster mer enn et standard offshorefartøy. Økonomisk blir det trolig et godt prosjekt for både Marin Teknikk og Kleven Verft.

Fornøyd multimilliardær

Graeme Hart og kona Robyn Hart tok turen fra New Zealand til Sunnmøre da båten ble sjøsatt for noen uker siden.

Ansiktsuttrykkene deres røpet at de synes det er spennende å følge med på båtbyggingen i Norge.

— Vi har vært rundt på verftet og om bord i fartøyet, og jeg er svært godt fornøyd med det arbeidet som er gjort så langt, sa han.

Harts bestilling i Norge begynner også å vekke interesse hos andre yachteiere. Marin Teknikk har allerede fått seriøse henvendelser fra andre som vurderer å få sin nye yacht designet og bygd i Norge.

En annen multimilliardær fra en hel annen kant av verden enn Hart, har vist stor interesse for prosjektet.

— Med den industrien vi har, hvor kvalitet og leveringsdyktighet er veldig viktig, ser vi på dette markedet som interessant å jobbe mer med, sier salgsdirektør Richard K. Gjerde i Marin Teknikk.