Bergenske Erik Richter Strand sto for regien i sølvvinneren, en reklamefilm for Redd Barna i forbindelse med TV-aksjonen i fjor høst. Helt til topps gikk en film for Sørlandschips, med Terje Rangnes som regissør. Begge teamene hadde brukt bergenseren Johan-Fredrik Bødtker som fotograf.

— Kjempegøy. En stor dag for oss alle, sier en fornøyd Erik Richter Strand til BT etter at seremonien i Cannes var over. Han synes det kanskje er spesielt morsomt å vinne med en film for en organisasjon som Redd Barna.

— Ja, egentlig. Det var et oppdrag jeg virkelig engasjerte meg i, med en avsender jeg har stor sympati for, forteller han. Han tilbrakte ti dager i Guatemala i fjor høst for å spille den inn. Filmen kombinerer et norsk lydspor med bilder fra slummen i Guatemala, og fungerer fordi kontrasten mellom den trygge norske hverdagen og den harde virkeligheten i Guatemala blir så sterk, mener Richter Strand.

— Og det er jo gøy å vite at du har laget en film som kanskje har bidratt til at Redd Barna satte rekord på TV-innsamlingen i fjor, at det nytter, sier han. Hva det betyr for hans egen karriere, er for tidlig å si, mener han.

— Men jeg håper det kan være en døråpner, at jeg blir lagt merke til. Slikt betyr mye når du er ung og temmelig uerfaren. Det er allerede masse folk som har tatt kontakt, forteller han.

Totalt var 340 reklamefilmer med i konkurransen om premier i de fire kategoriene, 9 filmer var nominert i kategorien Richter Strand deltok i. Cannes Lions-festivalen, som prisutdelingen er en del av, samler årlig over 9000 delegater og pressefolk i den franske byen. Årets festival er den 51. i rekken.

VANT I CANNES: Erik Richter Strand fikk 2. premie ved den internasjonale reklamefestivalen i Cannes for en reklamefilm han laget for Redd Barna før TV-aksjonen i fjor. Bildet er tatt på filmfestivalen i Haugesund i fjor, da Richter Strand fikk oppdraget.
HELGE HANSEN