Se flere bilder over

Onsdag legger fregatten NKM Fridtjof Nansen kursen mot Afrikas horn for å bekjempe pirater i Aden-bukten. Fregatten skal være flaggskip i NATO-operasjonen Ocean Shield, og det er første gang Norge leder en NATO-styrke til havs.

Ukentlige kapringer

I dag var administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Sturla Henriksen, på besøk for å vise sin takknemlighet og entusiasme til mannskapet på vegne av norske rederier. Siden sikkerhetstiltakene ble satt inn for ett år siden har det ikke vært en eneste vellykket kapring av store handelsskip i området, viser tall fra Rederiforbundet. Til enhver tid er det om lag 100 norske skip og 2500 mannskaper i området.

HØY AKTIVITET: Det er enda mye som gjenstår før fregatten KNM «Fridtjof Nansen» kan legge kursen mot Det indiske hav på onsdag. Det er bare to dager igjen før avreise. Kasser med brus, appelsiner, salathoder og tomater lempes og bæres inn i et høyt tempo.
ØRJAN DEISZ

— Hvert år går om lag 20 000 skip gjennom Adenbukten, og piratvirksomhet har vært et stort problem siden 2007, da det skjedde en dramatisk økning i antall angrep. I 2010 og 2011 opplevde man ukentlige kapringer av skip, forteller Henriksen.- Gisler er blitt henrettet, strippet og torturert, og familiene deres har blitt utsatt for sterkt press. Over 150 millioner amerikanske dollar ble utbetalt i løsepenger i 2011. Det er ingen spøk, sier rederisjefen.

Nå har imidlertid piratvirksomheten blitt kraftig redusert det siste året. Rederisjefen gir antipirat-operasjoner som Ocean Shield æren for det. Han fremholder at det er viktig å fortsette arbeidet.

— Piratenes appetitt er fremdeles der. Men de er blitt mer forsiktige, sier Henriksen.

- Verdens viktigste handelsvei

90 prosent av varehandelen mellom Europa og Asia går gjennom farvannene rundt Det indiske hav.

— Dette er blodårene i den globale økonomien. Dere beskytter verdens viktigste handelsvei, sa rederisjefen i en tale til mannskapet.

Siden Norge er en veldig stor nasjon til havs, mener han det er naturlig at fregatten leder NATO-operasjonen.

— Med en av verdens mest avanserte flåter er det viktig at vi bidrar i den internasjonale dugnaden mot piratvirksomhet, sier Henriksen.

Norge leder operasjonen

Norge har bidratt i lignende oppdrag tidligere, men denne gangen er Norge i førersetet.

— Det er helt nytt. For første gang skal Norge lede en maritim NATO-operasjon, sier Henning Amundsen, kommandør på flaggskipet.

Han er glad regjeringen og forsvarsministeren tok beslutningen i fjor høst.

Vi kan bruke den makten som er nødvendig. Men vi vil ikke skyte spurv med kanoner Henning Amundsen, kommandør på flaggskipet

— Vi er klare. Vi har gjort alle de forberedelsene vi kan gjøre, sier han.

Flaggskipet har mandat til å ta i bruk «alle midler» dersom det skulle være nødvendig i piratbekjempelsen.

— Det er riktig at vi kan bruke den makten som er nødvendig. Men vi vil ikke skyte spurv med kanoner, sier flaggkommandøren.

TAKKNEMLIG: Administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Sturla Henriksen, talte til mannskapet ombord. - Å beskytte skipsfarten i dette farvannet er en dugnad, sa han.
ØRJAN DEISZ